המדיח מפסיק לעבוד ומצפצף? כך תפתרו את הבעיה!
הדיסקו הסודי של המדיח: כשמכונה מדברת אליך בצפצופים – מה לעזאזל היא רוצה?
זה קורה ברגע אחד. אתם מסיימים ארוחה מפנקת, מכניסים את הכלים למדיח בתחושה של סיפוק טהור, סוגרים את הדלת בנחת, לוחצים על הכפתור… ואז, במקום שקט מרגיע של מים זורמים ושטיפה יסודית, בום! צפצוף. עוד צפצוף. ורצף צפצופים מעצבנים שמסרבים להיפסק. לוח הבקרה מהבהב כמו מסיבת טכנו הזויה, ואתם נשארים שם, הכלים מלוכלכים, הראש מלא בסימני שאלה, והבטן מתהפכת קלות. האם זה הסוף? האם נגזר עלינו לחזור לשטיפת כלים ידנית כמו בימי קדם?
רגע, קחו נשימה עמוקה. אל תמהרו להזמין טכנאי (לפחות לא עדיין). וגם אל תתחילו לתכנן את הטקס להנחת הכלים המלוכלכים ליד הפח. כי המאמר הזה, שהכנתי במיוחד עבור קהילת Fixguide היקרה, הולך לשנות לכם את כל מה שחשבתם על המדיח שלכם. הולכים לצלול יחד לעולם הסודי של הצפצופים, לפצח את הקודים המוזרים, ולגרום למכונה שלכם לחייך שוב. וכן, אולי גם אתם תחייכו קצת בסוף. מבטיח לכם שתצאו מכאן עם ידע שלא תמצאו בשום מקום אחר באינטרנט, תרגישו כמו מומחים אמיתיים, ולא תצטרכו לחזור לגוגל. מוכנים לצאת לדרך? יאללה, בואו נתחיל.
רגע, לפני שאתם שולפים את הפטיש: ההיכרות הראשונית עם המצפצף הסורר
אז המדיח מצפצף. זו עובדה. אבל למה הוא מצפצף? האם הוא כועס עלינו? האם הוא רוצה שנקשיב לו? האמת היא שהצפצופים האלה הם לא סתם רעש מעצבן. זו שפת התקשורת של המדיח שלכם. הוא מנסה לספר לכם משהו חשוב. משהו שקשור לרוב לתקלה מסוימת שמונעת ממנו להשלים את משימתו האצילית: לנקות את הכלים שלכם.
לפני שאתם עושים משהו, כל דבר, בואו נדבר רגע על בטיחות. מדיח כלים הוא מכשיר חשמלי מחובר למים. זה מתכון פוטנציאלי לצרות אם לא נזהרים. אז הנה טיפ זהב ראשון:
- נתקו את המדיח מהחשמל! תמיד. לפני שאתם מתחילים לבדוק משהו, לפתוח משהו, או אפילו סתם לגעת בו בצורה חשודה. זה הכלל החשוב ביותר.
- היזהרו ממים חמים! אם המדיח עבד חלקית, ייתכן שיש בו מים חמים. חכו שיתקרר.
- היו מודעים לחלקים חדים! לעיתים יש שברי כלים בתוך המדיח.
עכשיו כשזה מאחורינו, בואו נבין את המצב. רוב המדיחים המודרניים מציגים קוד תקלה כלשהו על הצג שלהם, בנוסף לצפצופים. קוד זה הוא המפתח הראשון שלנו לפענוח התעלומה. אם אין קוד, אל דאגה, גם לזה יש פתרונות. אבל אם יש, רשמו אותו בצד. הוא הולך לחסוך לנו הרבה זמן ועצבים.
האם הוא סתם רעב לתשומת לב? הבנת הקונספט הבסיסי
לפעמים המדיח מצפצף מסיבות בנאליות לחלוטין. הוא לא בהכרח "שבור". אולי הוא רק מבקש שתשלימו משהו קטן או תפתרו בעיה פשוטה. זה כמו ילד קטן שבוכה כי שכחתם לתת לו את הדובי שלו. הצפצופים הם ה"בכי" שלו. בואו נראה איך מפסיקים את הבכי הזה.
ש: המדיח שלי מצפצף כמו מטורף, אבל הוא ממשיך לעבוד. מה זה אומר?
ת: אם המדיח ממשיך לעבוד ורק מצפצף, זה לרוב סימן אזהרה קל יותר. ייתכן שזה קשור למפלס מים, לזמן שהתארך מעבר למצופה, או למשהו קטן שהמערכת מזהה כחריגה, אבל לא קריטית מספיק כדי לעצור לגמרי. זה עדיין דורש בדיקה, אבל יש סיכוי טוב שזו לא תקלה דרמטית.
הבנת השפה הסודית: 5 קודים שכל מדיח רוצה שתדעו
כמו שאמרנו, קודי התקלות הם ידידינו הטובים ביותר. כל יצרן ודגמי המדיחים השונים משתמשים בקודים משלהם, אבל ישנם נושאים חוזרים. לרוב, מדובר בבעיות הקשורות למים, חימום, דלת או מערכת הניקוז. הנה כמה דוגמאות כלליות, זכרו לבדוק את ספר ההפעלה שלכם לקודים ספציפיים:
- קודים הקשורים למים (לרוב E1, E2, F2, F3, i20, i30 וכו'): אלה הקודים הנפוצים ביותר, והם מצביעים על בעיות בכניסת מים, ניקוז מים, או הצפה. המדיח צריך מים בכמות הנכונה כדי לעבוד, ולנקז אותם כשהוא מסיים. אם הוא לא מקבל או לא מוציא, הוא כועס. מאוד.
- קודים הקשורים לחימום (לרוב E4, E5, F4, F5, i50, i60 וכו'): מדיח זקוק למים חמים כדי לנקות ביעילות. אם גוף החימום או החיישנים שמודדים את הטמפרטורה לא עובדים, המדיח יתריע. כלים נקיים דורשים מים חמים, ובלעדיהם, הוא יפסיק.
- קודים הקשורים לדלת (לרוב E0, F0, d0, i10 וכו'): זה הקוד הכי בנאלי אבל הכי מתסכל. הוא אומר שדלת המדיח לא סגורה כמו שצריך. כן, לפעמים הבעיה פשוטה כמו זה. הלוואי שכל התקלות היו ככה.
- קודים הקשורים לחיישנים או למערכת הבקרה (לרוב E9, F9, i70, i80 וכו'): אלה קצת יותר מורכבים. הם מצביעים על בעיה ב"מוח" של המדיח, החיישנים שמנטרים את התהליך, או כרטיס הבקרה עצמו. כאן הדברים נהיים קצת יותר "מקצועיים".
- קודים הקשורים לסבון/קצף יתר (לרוב E6, F6, i40 וכו'): כן, גם זה קורה. יותר מדי סבון, או סבון לא מתאים, יכולים ליצור קצף רב שמשבש את פעולת המדיח וגורם לו להתריע ולעצור.
הבנת הקוד הכללי כבר נותנת לנו כיוון. עכשיו, בואו נצלול לפרטים.
צוללים פנימה: 7 תקלות נפוצות ואיך לגרום למדיח שלכם לחייך שוב
אז יש קוד תקלה או סתם צפצופים. מה עכשיו? הנה רשימת פעולות שתוכלו לעשות בעצמכם. זכרו, תמיד נתקו מהחשמל לפני שאתם נוגעים במשהו!
הדלת סגורה? באמת? לפעמים השטן נמצא בפרטים הקטנים ביותר!
נתחיל עם הבנאלי ביותר, אבל גם הנפוץ ביותר. המדיח מצפצף ולא מתחיל? או מתחיל ואז עוצר עם צפצוף?
פתרון: ודאו שהדלת סגורה היטב ונעולה בנקישה. לפעמים כלי גדול מדי, או עוגת סבון לא במקום, מונעים מהדלת להיסגר לחלוטין. ודאו שאין שום דבר שחוסם אותה. בדקו גם את בריח הנעילה עצמו – האם הוא שבור או תקוע?
מים, מים, אבל לא לשתיה: בעיות זרימה וניקוז – האם הצנרת שלכם סובלת?
זו אחת הסיבות הנפוצות ביותר לתקלות. המדיח צריך מים כדי לנקות, וצריך לנקז אותם כשהוא מסיים. אם אחד מהתהליכים האלה משתבש, הוא יתריע.
ברז המים פתוח? אל תצחקו, זה קורה!
פתרון: ודאו שברז המים למדיח פתוח עד הסוף. לפעמים הוא נסגר בטעות או לא נפתח עד הסוף לאחר התקנה.
צינור כניסת המים: האם הוא חנוק?
פתרון: ודאו שצינור כניסת המים למדיח לא מקופל, סתום או מעוך. בדקו גם את פילטר הרשת הקטן שנמצא בקצה הצינור שמתחבר למדיח – הוא יכול להיסתם באבנית או לכלוך.
בעיות ניקוז: למה המים נשארים בפנים?
פתרון:
- צינור הניקוז: ודאו שצינור הניקוז לא מקופל, סתום או חסום. לעיתים הוא נמעך בין המדיח לקיר האחורי.
- חיבור לסיפון: ודאו שחיבור צינור הניקוז לסיפון הכיור אינו סתום משאריות מזון.
- משאבת הניקוז: אם כל זה נראה בסדר, ייתכן שיש חפץ זר שחוסם את משאבת הניקוז בתחתית המדיח (מטבעות, קיסמים, חתיכות זכוכית קטנות).
ש: המדיח שלי עושה רעש של משאבה אבל המים לא מתנקזים. מה יכולה להיות הבעיה?
ת: זה כמעט תמיד מצביע על סתימה במערכת הניקוז. זה יכול להיות צינור הניקוז עצמו, החיבור לסיפון הכיור, או סתימה במשאבת הניקוז. נתקו את המדיח מהחשמל, נקו את הפילטרים ונסו לבדוק אם יש חפצים זרים באזור המשאבה (לרוב פקק עגול בתחתית המדיח אחרי הפילטר).
הפילטר המסכן: גיבור או נבל? תמיד תתחילו מהקל ביותר!
אחת הסיבות הנפוצות ביותר לתקלות ניקוז (ולריח רע!) היא פילטר סתום. כן, כן, זה נשמע בנאלי, אבל אתם תתפלאו כמה פעמים זה הפתרון. הפילטר אוסף שאריות מזון ולכלוך כדי למנוע מהם להגיע למשאבה ולצנרת.
פתרון: הוציאו את הפילטרים (לרוב שני חלקים – אחד גדול ואחד עדין יותר) מתחתית המדיח (נתקו מהחשמל קודם!). שטפו אותם היטב תחת מים זורמים, הסירו כל שארית מזון או שומן שהצטברו. השתמשו במברשת קטנה אם צריך. החזירו למקום וודאו שהם יושבים היטב.
זרועות ההשפרצה: האם הן עצלניות מדי? למה הכלים עדיין מלוכלכים?
זרועות ההשפרצה (המדחפות) הן אלה שמתיזות את המים על הכלים. אם החורים שלהן סתומים באבנית או בשאריות מזון, או אם הן לא מסתובבות בחופשיות, המדיח לא ינקה ביעילות ועלול להתריע.
פתרון: סובבו את זרועות ההשפרצה ידנית וודאו שהן מסתובבות ללא הפרעה. הוציאו אותן (לרוב פשוט מושכים כלפי מעלה או משחררים בורג פלסטיק) ונקו את החורים עם קיסם או חוט דק. שטפו היטב והחזירו למקום. ודאו שאין כלי שחוסם את סיבובן.
חום, חום, אבל לא בקטע טוב: ענייני חימום
תקלת חימום היא קצת יותר מורכבת לבדיקה עצמית, אבל חשוב לדעת עליה. אם המים לא מתחממים מספיק, המדיח לא ינקה כמו שצריך, והוא יתריע.
פתרון: מעבר לבדיקה ויזואלית שאין חוטים קרועים או סימני שריפה באזור גוף החימום (שוב, רק אחרי ניתוק מהחשמל!), אין הרבה שניתן לעשות כאן לבד ללא ידע וציוד מקצועי. זהו לרוב מצב שדורש טכנאי. ייתכן שגוף החימום עצמו תקול, או אחד מחיישני הטמפרטורה.
ש: המדיח שלי מצפצף והכלים יוצאים רטובים ולא יבשים. האם זה קשור לחימום?
ת: בהחלט! תהליך הייבוש במדיח מתבסס על חום. אם גוף החימום לא פועל, או אם יש תקלה בחיישן הטמפרטורה, המים לא יתחממו מספיק לייבוש אפקטיבי. ייתכן שזה קשור גם לבעיית ניקוז שלא מאפשרת את סיום המחזור בצורה תקינה. בכל מקרה, זה מצריך בדיקה.
המוח האלקטרוני: כשהמחשבון של המדיח מתחרפן
כרטיס הבקרה הוא המוח של המדיח. הוא מקבל מידע מהחיישנים, שולט בפעולות השונות, ומציג את קודי התקלות. לפעמים, "אתחול" פשוט יכול לפתור בעיות אקראיות.
פתרון:
- איפוס פשוט: נתקו את המדיח מהחשמל למשך 5-10 דקות (לא רק כיבוי, ממש ניתוק מהשקע!). לאחר מכן חברו מחדש ונסו להפעיל. לפעמים זה כמו "ריסטרט" למחשב – פשוט מנקה באגים קטנים.
- בדיקת לחצנים: ודאו שאין לחצן תקוע או שקוע.
אם המדיח עדיין מצפצף אחרי איפוס, וקיים חשד לבעיית כרטיס בקרה או חיישן, זה הזמן לשקול את הצעד הבא.
אל תנסו את זה בבית? מתי הגיע הזמן לקרוא לרופא המדיחים?
קודם כל, ברכותינו! אם הגעתם עד לכאן, כנראה שאתם כבר מומחים קטנים למדיחים. עברתם את השלב הראשון והחשוב ביותר – ניסיתם לפתור את הבעיה בעצמכם. זה חוסך המון זמן וכסף. אבל יש נקודה שבה צריך להגיד "סטופ" ולהבין מתי הגיע הזמן לתת למקצוענים לטפל בזה.
מתי כדאי להזמין טכנאי?
- אם ניסיתם את כל הפתרונות הפשוטים: בדקתם את הדלת, את הברז, את הפילטרים, את צינורות המים והניקוז, ואתחלתם את המדיח, והוא עדיין מצפצף עם אותו קוד תקלה.
- אם הקוד מצביע על בעיה רצינית: קודי תקלות הקשורים ללוח הבקרה הראשי, לגוף החימום, למשאבות פנימיות מורכבות, או לחיישנים ספציפיים, לרוב דורשים ידע וציוד מקצועי.
- אם יש ריח שרוף או עשן: זהו סימן מיידי לניתוק המכשיר מהחשמל ולקריאה לטכנאי. אין להתעסק עם זה.
- אם אתם חוששים לבצע את הבדיקה בעצמכם: תמיד עדיף להיות בטוחים מאשר להצטער. אם אין לכם ניסיון או שאתם לא מרגישים בנוח, תזמינו טכנאי. זה עדיף על נזק למכשיר או, חלילה, פגיעה בעצמכם.
- כשהבעיה חוזרת על עצמה: אם אתם פותרים תקלה פשוטה, אבל היא חוזרת שוב ושוב, ייתכן שיש בעיה בסיסית יותר שרק טכנאי יוכל לאבחן ולתקן.
טכנאי טוב יאבחן את הבעיה במהירות, יציע פתרונות, ויציין את עלות התיקון. לעיתים, תיקון יקר עשוי להצביע על כך שהגיע הזמן לשקול רכישת מדיח חדש, אבל זה כבר נושא למאמר אחר.
ש: האם כדאי לי לקנות חלקים בעצמי ולנסות להחליף?
ת: למעט חלקים פשוטים כמו פילטר או זרוע השפרצה שקל להחליף, ובמידה ואתם בטוחים לחלוטין שאבחנתם את התקלה נכון, ברוב המקרים לא מומלץ. למכשירים כמו מדיחי כלים, קיים סיכון בטיחותי (חשמל ומים) ובנוסף, חלקים רבים דורשים פירוק מורכב וכיול. טכנאי יביא את החלק הנכון, יבצע את ההתקנה בבטיחות, וייתן אחריות על העבודה.
אחריות אישית: איך למנוע את הדיסקו המצפצף הבא?
אנחנו לא רוצים שהמדיח שלכם יחזור למסיבת הצפצופים שלו, נכון? בדיוק. אז הנה כמה טיפים לתחזוקה שוטפת שיעזרו לשמור על המדיח שלכם עובד כמו שצריך, ישמח אתכם, ויחסוך לכם ביקורים מיותרים של טכנאי:
- נקו את הפילטרים בקביעות: זה הדבר החשוב ביותר והקל ביותר לעשות. פעם בשבוע, או כל כמה ימים אם אתם משתמשים במדיח הרבה, פשוט הוציאו ושטפו אותם. זה מונע הצטברות שאריות שמובילות לסתימות.
- גרדו שאריות מזון: אל תכניסו צלחות עם גושים גדולים של אוכל למדיח. גרדו את הרוב לפח לפני ההכנסה. זה מקל על עבודת המדיח ומונע סתימות.
- השתמשו בחומר ניקוי מתאים ובכמות הנכונה: יותר מדי סבון יוצר קצף, ופחות מדי לא מנקה. השתמשו בסבון איכותי ובכמות המומלצת.
- השתמשו במלח למדיח (אם רלוונטי): באזורים עם מים קשים, מלח מיוחד למדיח (לא מלח בישול!) מונע הצטברות אבנית שפוגעת בגוף החימום, במשאבות ובמערכות אחרות. אם יש חיווי למלח במדיח שלכם, השתמשו בו!
- השתמשו בחומר הברקה: לא רק שזה עוזר לכלים לצאת נוצצים, זה גם מסייע בתהליך הייבוש ומונע הצטברות כתמי מים.
- נקו את המדיח אחת לכמה חודשים: הפעילו תוכנית ניקוי עצמית (אם קיימת) או הניחו כוס חומץ לבן בתחתית המדיח הריק והפעילו תוכנית חמה ללא כלים. זה מנקה שומנים ואבנית מהצנרת ומהחלקים הפנימיים.
- בדקו את זרועות ההשפרצה: ודאו שכל החורים פתוחים ושהזרועות מסתובבות בחופשיות.
- אל תעמיסו יתר על המידה: עומס יתר מונע מים מלהגיע לכלים, וגם מקשה על הניקוז.
ש: האם מנקה מדיחים נוזלי הוא חובה?
ת: "חובה" זו מילה חזקה, אבל הוא בהחלט מומלץ מאוד! מנקה מדיחים נוזלי מסייע להמיס שומנים, שאריות מזון ואבנית שהצטברו במקומות שלא ניתן להגיע אליהם ידנית (צינורות, משאבות, גוף חימום). שימוש קבוע, אחת לכמה חודשים, יאריך את חיי המדיח וישמור עליו יעיל ונקי מריחות לא נעימים.
ש: האם זה משנה איזה סוג סבון אני משתמש במדיח?
ת: בהחלט! שימוש בסבון ייעודי למדיחים (אבקה, ג'ל או טבליות) הוא קריטי. סבון כלים ידני יוצר כמות עצומה של קצף שיציף את המדיח ויגרום לתקלות. גם איכות הסבון חשובה – סבון זול מדי עלול לא להמיס את השומנים כראוי ולהשאיר שאריות או לגרום לסתימות לאורך זמן.
אז הנה, הגענו לסוף המסע המרתק שלנו לעולם הצפצופים של המדיח. אני מקווה שאתם מרגישים עכשיו מצוידים יותר, חכמים יותר, ובעיקר – רגועים יותר. אתם יודעים איך לפענח את הצפצופים, איך לבדוק את התקלות הנפוצות, ואיך למנוע את התקלה הבאה. זכרו, המדיח שלכם לא מנסה לעצבן אתכם. הוא פשוט רוצה לתקשר. ועכשיו, אתם מבינים את השפה שלו. קדימה, לכו תפעילו אותו. ושהכלים יצאו נוצצים!