מאוורר פנימי במקרר לא עובד? כך תפתור מיד!
אהלן חברים, בואו נודה על האמת: המקרר בבית הוא הרבה יותר מסתם קופסה קרה. הוא הלב הפועם של המטבח, השומר הנאמן על השמחה הקולינרית שלנו, ולרגע אחד, כשהוא מתחיל לזייף – הלב שלנו נצבט.
במיוחד כשמדובר במאוורר הפנימי, אותו גיבור שקט שדואג שהאוויר הקר יגיע לכל פינה, ששום יוגורט לא יחוש בודד וששום חסה לא תקרוס תחת נטל החום.
אז אם אתם כאן, כנראה שאתם מרגישים שמשהו שם בפנים לא מתנהג כמצופה, אולי שומעים רעשים מוזרים, או חלילה – לא שומעים כלום!
אל דאגה, הגעתם למקום הנכון, ואני מבטיח לכם שעד סוף המאמר הזה, לא רק שתבינו בדיוק מה קרה, אלא גם תדעו מה לעשות, מתי לעשות, ולמה זה קרה בכלל.
תתכוננו לשנות את הגישה שלכם לתקלות ביתיות, כי הולכים לצלול יחד לעולם המרתק (והמעצבן לפעמים) של המקררים – עם חיוך, קצת ציניות, והמון ידע שיחסוך לכם גם זמן וגם כסף!
המאוורר הפנימי במקרר: למה דווקא הוא קופא לנו את המוח?
למה דווקא המאוורר הפנימי עושה בעיות? 3 סיבות מפתיעות!
בואו נדבר רגע על המאוורר הפנימי, אותו גיבור נסתר שיושב לו אי שם מאחורי דפנות הפלסטיק של תא ההקפאה (או המקרר, תלוי בדגם ובתצורה). תפקידו קריטי להפליא: הוא זה שמפזר את האוויר הקר מהמאייד (החלק שמייצר את הקור) לכל חללי המקרר והמקפיא. בלי פיזור האוויר הזה, אתם יכולים לקבל תא קפוא במיוחד, ותא נוסף שחוגג מסיבת חום סוערת. כיף גדול, בטח.
אז למה דווקא הוא? למה לא איזו נורה שרופה או ציר דלת חורק?
- חשיפה בלתי פוסקת לתנאים קיצוניים: חשבו על זה – המאוורר יושב באזור קפוא, לח, ופעיל כמעט כל הזמן. הוא סובל משינויי טמפרטורה, מלחות גבוהה, ולעיתים קרובות גם ממגע עם אדים. סביבת עבודה לא פשוטה בכלל, אפילו בשביל מכונה חזקה.
- הצטברות קרח ועיבוי בלתי צפוי: זו אולי הסיבה הקלאסית ביותר. מערכות "נו-פרוסט" (No-Frost) מנסות למנוע הצטברות קרח, אבל לפעמים הן נכשלות. קצת קרח במקום הלא נכון – והופ, כנף המאוורר נתקעת, המנוע נאנק, ולבסוף – שתיקה רועמת.
- בלאי טבעי ותאונות קטנות: כן, גם מאווררים מתעייפים. המנוע הקטן והמסכן הזה מסתובב מיליארדי פעמים לאורך חיי המקרר. מיסבים יכולים להישחק, חוטים יכולים להתנתק, ואפילו חלקיקי אבק או לכלוך קטנים יכולים לחולל הרס ולגרום למאוורר להשמיע רעשים מוזרים לפני שהוא מחליט לפרוש לגימלאות מוקדמות.
הצגה! 5 סימני אזהרה שצריך לזהות לפני שקופץ השאלטר במוחכם…
המקרר שלכם לא מדבר, אבל הוא בהחלט שולח רמזים. הבעיה היא שאנחנו בדרך כלל עסוקים בחיים עצמם, ופחות בקשב למזמורים הפנימיים של מכשירי החשמל. אבל כשמדובר במאוורר, חובה ללמוד לזהות את הסימנים. למה? כי ככל שתגלו מוקדם יותר, כך הסיכוי לנזק חמור יותר – קטן יותר.
אז הנה 5 סימנים שלא כדאי להתעלם מהם:
- המקרר חם, המקפיא קפוא (או ההפך, למתקדמים): זהו הסימן הקלאסי והברור ביותר. אם המקפיא עובד נהדר, מייצר קרחונים לתפארת, אבל בתא המקרר החלב התחיל לרקוד והירקות נראים קצת עייפים – זה כמעט בטוח המאוורר הפנימי. למה? כי הוא לא מפזר את הקור מהמקפיא (שם נמצא המאייד) למקרר. במקררים מסוימים (Side-by-Side למשל), ישנם מאווררים נפרדים, ואז הסיפור קצת שונה, אבל העיקרון נשאר.
- דממה מוחלטת (או רעשים מוזרים ולא מוכרים): מקררים בדרך כלל משמיעים רעשי רקע עדינים – זמזום עמום, לחישות קלות. אם פתאום יש שקט מוחלט (וכמובן, המקרר לא מקרר), המאוורר כנראה נתקע או שבק חיים. מצד שני, אם אתם שומעים טרטורים, צפצופים, נקישות או גירודים, זה אומר שהמאוורר מנסה נואשות לעבוד אבל משהו מפריע לו – אולי קרח, אולי בלאי. זה הרגע לתת לו את הכבוד המגיע לו, ולבדוק מה קורה.
- הצטברות קרח מוגזמת במקפיא: רגע, חשבתי שזה נו-פרוסט? ובכן, כן, אבל לפעמים כשהמאוורר הפנימי מפסיק לעבוד, או עובד בצורה חלקית, מערכת ההפשרה האוטומטית לא מצליחה להתמודד, או שהקור פשוט לא מתפזר. התוצאה? ערימות קרח שהופכות את המקפיא למערת נטיפים, ועל הדרך גם חוסמות את המאוורר לחלוטין.
- ריח רע או אוכל שמתקלקל במהירות: זהו סימן לוואי, אבל בהחלט מדאיג. אם הטמפרטורה בתוך המקרר עולה, גם אם רק במעט, הבקטריות חוגגות. פתאום הירקות נרקבים מהר יותר, החלב מחמיץ עוד לפני התאריך, וריחות לא נעימים מתחילים להעלות ניחוח סקפטי. זה אומר שמשהו לא בסדר עם הקירור.
- המדחס עובד ללא הפסקה: אם אתם מרגישים שהמקרר שלכם הפך למכונת עבודה שאין לה מנוח, והמדחס (החלק המרעיש ביותר, לרוב) פועל כל הזמן בלי להפסיק – סימן שהוא מנסה נואשות להגיע לטמפרטורה הרצויה, אבל לא מצליח, כי המאוורר לא מפיץ את הקור. זה בזבוז אנרגיה עצום, וגם בלאי מוגבר למדחס.
אז מה עושים כשנשמעים צפצופים (או כלום)? מדריך הטירוף המעשי שלנו!
אוקיי, הבנו את הבעיה, זיהינו את הסימנים. עכשיו, תכל'ס, מה אנחנו עושים? אל חשש, זה לא מצריך תואר בהנדסת חלל, אבל כן דורש קצת סבלנות וגישה "עשה זאת בעצמך" (בזהירות!).
בדיקה ראשונית: האם זה באמת המאוורר?
לפני שאתם מתחילים לפרק כל בורג, בואו נבדוק כמה דברים בסיסיים.
- נתקו את המקרר מהחשמל! זו לא המלצה, זו פקודה. בטיחות קודמת לכל, ומתח חשמלי ואתם – לא חברים טובים כרגע.
- הקשיבו טוב-טוב: אחרי הניתוק, פתחו את דלת המקפיא. האם אתם שומעים משהו? לרוב, המאוורר נמצא מאחורי כיסוי פלסטיק בחלק האחורי או העליון של תא ההקפאה. לעיתים רחוקות יותר, הוא יכול להיות גם בתא המקרר עצמו.
- חפשו קרח: אם יש לכם הצטברות קרח רצינית על דפנות המקפיא, או אפילו על הכיסוי האחורי הפנימי – זה כבר חצי סיפור. קרח הוא האויב מספר אחת של מאווררים פנימיים.
המסע אל לב המאורע: איפה לעזאזל הוא מסתתר?
זה החלק שדורש קצת אומץ ומברג. המטרה: להגיע למאוורר הפנימי.
- רוקנו את המקפיא (או את המקרר, אם המאוורר שם): אתם לא רוצים שדברים יפלו עליכם, או שתצטרכו לנווט בין חבילות ירקות קפואות.
- מצאו את הפאנל האחורי: לרוב תצטרכו להסיר מדפים ו/או מגירות. תראו פאנל פלסטיק אחד גדול בחלק האחורי של המקפיא, לפעמים הוא מחוזק בברגים (לרוב פיליפס), לפעמים בקליפסים נסתרים. היזהרו, פלסטיק קר נוטה להישבר.
- פתחו וחשפו: אחרי הסרת הפאנל (תתפלאו כמה אבק יכול להצטבר שם!), תחשפו את המאייד (סוללת צינורות מתכת), ולצידו – אתם מנחשים נכון – המאוורר הפנימי. הוא נראה כמו מנוע קטן עם כנף פלסטיק או מתכת.
האם זה רק קרחון בדרך לאבדון? הפשרה יזומה!
זהו הפתרון הפשוט ביותר, ולעיתים קרובות גם היעיל ביותר.
- הפשרה מלאה: אחרי שחשפתם את המאוורר, בדקו אם יש עליו, או סביבו, הצטברות קרח. אם כן, אתם רוצים להפשיר את כל המקרר. איך עושים את זה? פשוט מאוד: מנתקים מהחשמל, משאירים את הדלתות פתוחות, ושמים מגבות (הרבה מגבות!) בתחתית כדי לאסוף את המים. זה יכול לקחת כמה שעות, ורצוי גם לילה שלם.
- מאיצים את התהליך (בזהירות!): אפשר להניח קערת מים חמים בתוך המקפיא (לא ליד רכיבים חשמליים!), או להשתמש במייבש שיער (בחום נמוך, מרחק בטוח, בשום פנים ואופן לא על חלקי פלסטיק או חוטים ישירות!) כדי לזרז את ההפשרה. לעולם אל תשתמשו בחפצים חדים או חמים כדי לגרד קרח! אתם עלולים לפגוע במאייד ולגרום לנזק בלתי הפיך ויוקרתי.
- בדיקה חוזרת: אחרי שהכל יבש ונקי מקרח, סובבו את כנף המאוורר ביד. האם היא מסתובבת בחופשיות? אם כן, יש לכם סיכוי טוב שהבעיה נפתרה. חברו הכל בחזרה, הפעילו את המקרר, והקשיבו.
בודקים את המנוע: האם הוא חי, בועט ודורש החלפה?
אם הפשרה לא עזרה, או שאין בכלל קרח, כנראה שהבעיה במנוע המאוורר עצמו.
- בדיקה ויזואלית: חפשו סימני שחיקה, חוטים קרועים, או שרופים. האם המנוע נראה חלוד או נפוח?
- סבוב ידני: האם כנף המאוורר מסתובבת בקלות כשאתם מנסים לסובב אותה ביד? אם היא תקועה או מרגישה "כבדה", כנראה שהמיסבים שבקו חיים והמנוע דורש החלפה.
- בדיקת מתח (למנוסים בלבד!): אם אתם מבינים קצת בחשמל ויש לכם רב-מודד (מולטימטר), תוכלו לבדוק אם מגיע מתח למנוע. אם מגיע מתח, אבל המאוורר לא מסתובב, המנוע כנראה תקול. שוב, אם אין לכם ניסיון, אל תתעסקו עם חשמל!
4 תקלות נפוצות שכל טכנאי (ואתם!) חייבים להכיר
אחרי שביצענו את הבדיקות הראשוניות, הגיע הזמן לצלול פנימה ולזהות את האשמים הפוטנציאליים בנחת. יש כמה כוכבים קבועים בזירת הפשע של המקררים.
מנוע שרוף או תקול: האשם המרכזי?
ברוב המקרים, כשהמאוורר הפנימי לא עובד והוא נקי מקרח, זהו מנוע תקול. מנוע יכול להישרף (לפעמים תרגישו ריח שרוף), או שהמיסבים הפנימיים שלו נשחקים והוא פשוט מפסיק להסתובב. במקרה כזה, אין יותר מדי מה לעשות מלבד להחליף אותו באחד חדש. זהו החלק שמחזיקים במלאי כמעט בכל מעבדה או אצל טכנאי מקררים.
כרטיס בקרה אלקטרוני: המוח ששלף לגמרי?
במקררים מודרניים רבים, המאוורר מופעל ומבוקר על ידי כרטיס אלקטרוני. אם הכרטיס הזה תקול (למשל, מממסר שרוף ששולט על המאוורר, או בעיה כללית בלוח), הוא פשוט לא ישלח מתח למאוורר. זו תקלה קצת יותר מורכבת לאבחון, ולרוב דורשת טכנאי שיבדוק את הכרטיס עצמו. לפעמים המקרר יציג קודי שגיאה על הצג הדיגיטלי, מה שיקל על האבחון.
חיישן טמפרטורה/הפשרה: למה הוא משקר לנו?
המאוורר הפנימי פועל בתיאום עם חיישני טמפרטורה וחיישן ההפשרה. אם אחד החיישנים האלה משקר לכרטיס הבקרה, המקרר עלול לחשוב שהכל בסדר, או שהטמפרטורה תקינה, ולכן לא יפעיל את המאוורר, או לא יבצע הפשרה בזמן – מה שיוביל להצטברות קרח שתתקע את המאוורר. חיישן תקול קל יחסית להחליף, אבל קצת פחות קל לאבחן בלי ציוד מתאים.
צמת חוטים או מחברים רופפים: הבוגד השקט?
לפעמים הבעיה היא פשוטה באופן כמעט מעליב: חוט התנתק, מחבר התרופף, או שצמת חוטים נכרכה או נשחקה. בדקו את החיבורים למאוורר היטב. ודאו שהם יושבים חזק ולא נראים חלודים או שרופים. זו תקלה "קלה" שאפשר לתקן יחסית בקלות, אם רק מצליחים לאתר אותה.
אז מתי לקרוא למומחה? 3 סימנים שלא משאירים מקום לספק!
כשאנחנו רואים תקלה במקרר, יש בנו אינסטינקט טבעי, כמעט גברי, לנסות לתקן לבד. "מה, אני לא יודע לתקן מאוורר קטן?" אבל יש גבול ליכולת ולידע, ולפעמים, הכי חכם זה פשוט להרים טלפון. הנה 3 סימנים שבהם כדאי לכם, חד משמעית, לקרוא למומחה.
- ניסיתם הכל וכלום לא עזר: הפשרתם, בדקתם חוטים, ניסיתם לסובב את המאוורר, ועדיין – דממה. או גרוע מזה, רעשים מוזרים. זה הזמן להבין שהגעתם לקצה גבול היכולת והידע שלכם, ושיש משהו מעבר למה שאתם רואים.
- החשמל והאלקטרוניקה מפחידים אתכם: ובצדק! אם אין לכם ידע בסיסי בחשמל, ואתם לא מרגישים בנוח לבדוק מתחים, רכיבים אלקטרוניים, או לפרק כרטיסי בקרה – אל תנסו! זה מסוכן ועלול לגרום לנזק גדול יותר למקרר, או חלילה, לכם. טכנאי יודע בדיוק איפה לגעת ואיפה לא.
- אתם לא מצליחים לפרק את החלקים: לפעמים, גם הגישה למאוורר עצמו יכולה להיות אתגר. ברגים עקשנים, קליפסים נסתרים, ופאנלים שלא רוצים לרדת – זה לא נדיר. אם אתם מרגישים שאתם עומדים לשבור משהו (או שכבר שברתם), עצרו. טכנאי ידע איך לגשת, ואם יצטרך, גם להזמין את החלק המתאים לדגם הספציפי שלכם.
שאלות ותשובות מהירות למתלבטים:
בטוח יש לכם עוד כמה שאלות שקופצות לראש, אז הנה כמה תשובות קצרות וקולעות:
-
האם אני יכול להחליף את המאוורר לבד?
אם אתם בעלי ידיים טובות, יש לכם כלי עבודה בסיסיים, ומרגישים בנוח עם הדרכה צעד-אחר-צעד (למשל, מיוטיוב), בהחלט ייתכן שכן. זכרו לנתק מהחשמל ולעבוד בזהירות! זה לא מדע טילים, אבל דורש דיוק.
-
כמה זמן לוקח תיקון כזה?
לרוב, טכנאי מקצועי יסיים להחליף מאוורר פנימי תוך שעה-שעתיים. אם מדובר בהפשרה, זה יכול לקחת כמה שעות נוספות עד שהקרח יימס לחלוטין.
-
האם מקרר יכול לעבוד בלי מאוורר פנימי?
לאורך זמן? חד משמעית לא! הוא אולי ינסה לקרר, אבל היעילות תהיה אפסית, תא המקרר יהיה חם, והמדחס יעבוד ללא הפסקה, מה שיגרום לבלאי מואץ ולצריכת חשמל מטורפת. זה כמו לנסוע עם רכב בלי רדיאטור – זה יזיק ויתקלקל מהר מאוד.
-
מה ההבדל בין מאוורר פנימי לחיצוני?
המאוורר הפנימי (מאייד) מפיץ את האוויר הקר בתוך תאי המקרר והמקפיא. המאוורר החיצוני (מעבה) נמצא לרוב בחלק התחתון-אחורי של המקרר, ותפקידו לקרר את הגז החם שיוצא מהמדחס. שניהם קריטיים, אבל לכל אחד תפקיד שונה לחלוטין.
-
איך אני מונע את התקלה הבאה?
יש כמה דברים פשוטים: ודאו שהמקרר לא צמוד מדי לקירות (לשמור על אוורור), אל תכניסו אוכל חם מדי פנימה, ונסו לא לפתוח את הדלתות לעיתים קרובות מדי או להשאיר אותן פתוחות זמן רב – זה מכניס לחות שמגבירה את הסיכוי להצטברות קרח. גם ניקוי אבק מהסלילים מאחור הוא חשוב.
-
האם יש ריח רע כשהמאוורר מקולקל?
ישירות מהמאוורר עצמו, פחות סביר. אבל כשהמאוורר מקולקל והמקרר לא מקרר כראוי, אוכל יכול להתקלקל מהר יותר ולגרום לריחות לא נעימים לחלוטין. אז כן, בעקיפין, זה יכול לגרום לריח רע, וזה סימן נוסף שצריך לתת לו תשומת לב!
העתיד כבר כאן: 3 טיפים שיחסכו לכם כאב ראש וכיס עמוק!
אז הבנתם שתיקון מקרר זה לא תמיד סוף העולם, ושעם קצת ידע וגישה נכונה, אפשר לפתור לא מעט תקלות. אבל מה אם אפשר למנוע אותן מלכתחילה? כן, בהחלט אפשר!
- שמרו על רווח נשימה: ודאו שהמקרר שלכם לא צמוד מדי לקירות או לארונות. הוא צריך אוויר כדי לנשום! אוורור נכון בחלקו האחורי (שם יושב המדחס והמעבה) חיוני לפעולה תקינה ומניעת עומס יתר, שיכול להשפיע על כל המערכת, כולל המאוורר.
- ניקיון זה אופי (וחוסך כסף): אחת לכמה חודשים, נתקו את המקרר ונקו את סלילי המעבה שנמצאים בחלקו האחורי או התחתון. הצטברות אבק ולכלוך שם גורמת למקרר לעבוד קשה יותר, להתחמם, ולשחוק רכיבים כמו המאוורר. שואב אבק ומברשת יעשו את העבודה.
- הרגלי פתיחת דלתות: נכון, אנחנו אוהבים לפתוח את המקרר ולבהות בו כאילו משהו חדש יופיע שם פתאום. אבל כל פתיחה מכניסה אוויר חם ולח פנימה, והלחות הזו היא המתכון המושלם להצטברות קרח על המאייד ועל המאוורר. נסו להיות נחושים יותר, או לפחות תזכרו מה אתם רוצים לפני שאתם פותחים.
אז הנה לכם, מדריך מקיף, מרענן ומלא ידע על המאוורר הפנימי במקרר שלכם. אתם כבר לא רק משתמשים פאסיביים, אלא בלשים מצוידים, חוקרים נחושים, ובעלי ידע שלא ייפלו בפח של אף תקלה קטנה.
הבנתם את הסיבות, זיהיתם את הסימנים, למדתם איך לבדוק ואף לתקן בעצמכם (בזהירות, כמובן!), ויותר מכל – אתם יודעים מתי הגיע הזמן לקרוא למומחה.
המטרה של המאמר הזה הייתה לתת לכם את הכוח והידע, כי אין דבר מתסכל יותר ממכשיר חשמלי שמחליט לשבוק חיים בלי הודעה מוקדמת. עכשיו, כשזה יקרה (ולא נשקר, זה קורה), אתם תהיו מוכנים. קדימה, צאו ותצילו את המזון שלכם!