מזגן מוציא אוויר אבל לא מקרר? זו הסיבה המפתיעה!
אז זהו.
הקיץ הגיע.
או סתם יום חם במיוחד.
אתם חוזרים הביתה, מזיעים כמו אחרי מרתון (גם אם רק הלכתם למכולת).
כל מה שבא לכם זה להיכנס לחיבוק הקר והמנחם של המזגן.
אתם ניגשים לשלט.
לחיצה קלה על הכפתור.
המזגן נדלק, שומעים את האוורור מתחיל.
הופ!
אוויר.
יש אוויר.
הוא זורם.
הוא אפילו חזק לפעמים.
אבל… רגע.
זה לא קר.
זה פשוט אוויר.
בטמפרטורת החדר.
או גרוע יותר, בטמפרטורת השרב שבחוץ.
התחושה?
אכזבה טהורה.
קצת בגידה.
מה, המזגן שלי החליט לעשות לי דווקא?
הוא הרי עבד מצוין לפני שניה (טוב, אולי לפני חודש).
אל דאגה.
אתם לא לבד.
התרחיש הזה מוכר להמון אנשים.
והחדשות הטובות הן שלרוב, יש לזה פתרון.
ולא, זה לא תמיד אומר שצריך לקנות מזגן חדש (אלא אם בא לכם ממש לחדש, לכו על זה!).
בואו נצלול פנימה.
נבין למה זה קורה.
ואיך אפשר להחזיר את האוויר הקפוא לחייכם.
בלי טריקים.
בלי סיסמאות ריקות.
רק האמת המקצועית.
קריאה מהנה (וסביר להניח שקרירה יותר בקרוב)…
הכירו את החשודים העיקריים: 7 סיבות קלאסיות ל"משבר הקירור"
כשמזגן מחליט שהוא רק "מאוורר" ולא "מקרר", זה בדרך כלל נובע מבעיה באחד הרכיבים שאחראים על תהליך הקירור עצמו.
האוויר שיוצא מהמזגן הוא רק התוצר הסופי.
הוא זז כי המאוורר עובד.
אבל כדי שהאוויר הזה יהיה קר, דברים אחרים צריכים לקרות "מאחורי הקלעים".
בואו נפרק את זה.
1. נשמה חסרה: חוסר בגז קירור (קרר)
זה אולי החשוד מספר אחת.
גז הקירור (שנקרא גם פריאון, למרות שהשם הכימי משתנה) הוא הדם של המערכת.
הוא זה שסופג את החום מהאוויר בתוך הבית (ביחידה הפנימית), עובר ליחידה החיצונית, שם הוא משחרר את החום החוצה, ואז חוזר פנימה שוב, קר ורענן, כדי לספוג עוד חום.
מה קורה כשיש חוסר?
המערכת לא יכולה להעביר חום ביעילות.
יש פחות חומר שיכול לספוג את החום בפנים.
פחות חומר שמשחרר אותו בחוץ.
התוצאה?
האוויר אמנם זורם, כי המאוורר עובד, אבל הוא לא עובר ליד כמות מספקת של גז קר כדי להתקרר כמו שצריך.
המזגן פשוט לא "מתאמץ" מספיק.
או ליתר דיוק, אין לו את הכלי המרכזי לביצוע העבודה.
איך נוצר חוסר גז?
לרוב, זה לא שהגז "נגמר" כמו דלק באוטו.
מערכת קירור היא מערכת סגורה.
חוסר גז פירושו כמעט תמיד שיש דליפה.
הדליפה יכולה להיות קטנה ואיטית, ואז תרגישו ירידה הדרגתית ביעילות הקירור.
או גדולה ומהירה, ואז המזגן יפסיק לקרר בבת אחת.
דליפות יכולות לקרות בחיבורים, בצנרת, או אפילו בסלילי הקירור עצמם (במזגנים ישנים יותר או עקב קורוזיה/נזק).
מה עושים?
קריאה לטכנאי מזגנים מוסמך.
הוא יאבחן את הבעיה, יחפש את מקור הדליפה (חשוב מאוד לתקן את הדליפה לפני שממלאים גז!), יתקן אותה, ורק אז ימלא את המערכת בכמות הנכונה של גז הקירור.
מילוי גז ללא תיקון הדליפה זה כמו למלא מים בדלי עם חור – בזבוז כסף וזמן.
2. סתימת עורקים: מסנני אוויר מלוכלכים
טוב, זו אולי הסיבה הכי פשוטה והכי נפוצה שאתם יכולים לפתור בעצמכם.
מסנני האוויר (הפילטרים) נמצאים ביחידה הפנימית.
התפקיד שלהם הוא ללכוד אבק, לכלוך, שערות, וכל מיני חלקיקים מעופפים לפני שהם נכנסים לתוך המזגן ומלכלכים את הסלילים העדינים.
כשהפילטרים סתומים לחלוטין משכבת אבק עבה…
מה קורה?
זרימת האוויר דרך המזגן נחסמת.
המאוורר עובד, הוא מנסה לדחוף אוויר, אבל האוויר לא יכול לעבור בחופשיות דרך מחסום האבק.
זה כמו לנסות לנשום דרך שואב אבק סתום.
כתוצאה מכך, כמות האוויר שמגיעה אל סליל הקירור (המאייד) קטנה מאוד.
הסליל ממשיך להתקרר (כי הוא מקבל גז), אבל אין מספיק אוויר שיעבור לידו ויספוג את הקור הזה.
אפקט צד נוסף ולא נעים: כשהאוויר לא זורם מספיק טוב מעל הסליל הקר מאוד, הלחות באוויר יכולה לקפוא על הסליל.
כן, ממש קרח!
הקרח הזה רק מחמיר את הסתימה וחוסם עוד יותר את זרימת האוויר.
מעגל קסמים אכזרי.
מה עושים?
בודקים את הפילטרים!
פותחים את המכסה הקדמי של היחידה הפנימית (זה בדרך כלל די פשוט), שולפים בעדינות את הפילטרים (יש שניים בדרך כלל).
אם הם נראים כמו שטיח מקיר לקיר עשוי אבק – מצאתם כנראה את הבעיה.
שוטפים אותם תחת זרם מים פושרים (אפשר עם קצת סבון עדין), מייבשים היטב באוויר (לא בשמש ישירה ולא עם מייבש חם!), ומחזירים למקום.
מומלץ לעשות את זה לפחות פעם בחודש, ובימי שימוש אינטנסיבי, אפילו יותר.
זה קל, זה בחינם, וזה יכול לחסוך לכם ביקור טכנאי.
3. שכבת בוץ: סלילי קירור (מאייד ומעבה) מלוכלכים
אוקיי, ניקיון הפילטרים זו התחלה מצוינת.
אבל עם הזמן, אבק ולכלוך יכולים בכל זאת לעבור ולהצטבר ישירות על סלילי הקירור (המאייד ביחידה הפנימית והמעבה ביחידה החיצונית).
הסלילים האלה מורכבים מצינורות דקים ורדיאטורים (finns) צפופים מאוד.
הצטברות לכלוך ביניהם היא בעיה רצינית.
למה זה מפריע?
זכרו את תפקיד הגז?
לספוג חום בפנים ולשחרר חום בחוץ.
העברת החום הזו מתרחשת דרך המשטח של הסלילים.
שכבת לכלוך עבה על הסלילים היא כמו לשים שמיכה על הרדיאטור של האוטו.
היא מבודדת.
היא מונעת מהגז הקר שבתוך הסליל הפנימי לספוג חום מהאוויר.
והיא מונעת מהגז החם שבתוך הסליל החיצוני לשחרר חום לאוויר החיצוני.
בקיצור, מערכת העברת החום משותקת.
המזגן עובד, המאווררים מסתובבים, אבל אין קירור יעיל כי החום פשוט לא זז לאן שהוא צריך לזוז.
מה עושים?
ניקוי סלילים זו עבודה קצת יותר מורכבת מניקוי פילטרים.
היחידה הפנימית דורשת פירוק חלקי וניקוי עם חומרים מיוחדים ומים בלחץ (לא גבוה מדי, כדי לא לעקם את הרדיאטורים העדינים).
היחידה החיצונית גם היא זקוקה לניקוי יסודי של המעבה.
זהו בדרך כלל חלק מטיפול תקופתי שמומלץ לעשות על ידי טכנאי מזגנים.
טכנאי מקצועי יידע לנקות את הסלילים בצורה יסודית ובטוחה.
לפעמים, טיפול כזה יכול להחזיר למזגן את החיים ולשפר משמעותית את יעילות הקירור והצריכה החשמלית.
4. כנף שבורה: בעיות במנועי המאווררים
כמו שכבר אמרנו, העובדה שיש אוויר שיוצא מהמזגן אומרת שהמאוורר הפנימי עובד.
אבל מה אם הוא לא עובד מספיק מהר?
או מה אם המאוורר ביחידה החיצונית (המעבה) לא עובד בכלל?
המאוורר הפנימי: אם הוא מסתובב לאט מהרגיל, הוא לא דוחף מספיק אוויר דרך סליל הקירור.
התוצאה דומה לזו של פילטר סתום – מעט אוויר שמתקרר מעט מאוד.
לפעמים הסיבה היא קבל (capacitor) חלש או תקול שמפעיל את המנוע.
המאוורר החיצוני: זה קריטי במיוחד.
התפקיד שלו הוא לדחוף אוויר דרך סליל המעבה החם.
זוכרים? כדי שהגז יוכל להשתחרר מהחום שהוא ספג בבית.
אם המאוורר החיצוני לא עובד, או עובד לאט, החום לא משתחרר ביעילות החוצה.
הגז נשאר חם מדי כשהוא חוזר פנימה.
ולא יכול לספוג חום נוסף מהאוויר בבית.
במצב כזה, לפעמים היחידה החיצונית תתחמם מאוד, והמזגן עשוי להיכנס למצב הגנה ולהפסיק לעבוד בכלל.
אבל לפעמים, הוא פשוט ימשיך להוציא אוויר לא קר.
מה עושים?
בודקים את המאוורר החיצוני!
אם המזגן דולק במצב קירור, המאוורר החיצוני חייב להסתובב.
אם הוא לא זז, או זז לאט ובקושי, זו בהחלט בעיה.
בעיות במאווררים או הקבלים שלהם דורשות טכנאי.
זו עבודה עם חשמל ורכיבים שדורשים ידע מקצועי.
5. טמפרמנט סורר: בעיות בטרמוסטט או בחיישנים
המזגן הוא לא רק מנועים וצינורות.
הוא גם מערכת בקרה חכמה (טוב, לפעמים פחות חכמה).
הטרמוסטט (או החיישנים שלו) הם אלה שאומרים למזגן מה לעשות.
הם מודדים את הטמפרטורה בחדר ומורים למערכת הקירור להתחיל או להפסיק לפעול כדי להגיע לטמפרטורה הרצויה.
מה יכול להשתבש?
טרמוסטט תקול: הוא פשוט לא מודד נכון את הטמפרטורה.
אולי הוא חושב שהחדר כבר קר מספיק, גם כשלמעשה לוהט בו.
או שהוא לא מצליח לתקשר נכון עם יתר חלקי המזגן.
חיישני טמפרטורה תקולים: במזגנים מודרניים יותר, יש חיישנים שונים שמודדים טמפרטורה במקומות שונים (אוויר נכנס, סליל, אוויר יוצא).
חיישן לא תקין יכול לתת נתונים שגויים ללוח הבקרה, מה שגורם למזגן "לחשוב" שמצב הקירור הושלם או שלא צריך להתחיל בכלל.
לפעמים זה יכול לגרום לו להוציא רק אוויר מאוורר, כי הוא חושב שהוא רק צריך להזרים אוויר בחדר.
מה עושים?
ודאו שהגדרות הטרמוסטט נכונות (מצב קירור, טמפרטורה נמוכה מספיק).
אם המזגן עובד על טמפרטורה גבוהה מהרגיל או לא מגיב לשינויים – ייתכן שזו הבעיה.
תיקון או החלפת טרמוסטט/חיישנים דורשת בדרך כלל טכנאי מזגנים.
6. נזילה מביכה: סתימה בצינור הניקוז
במהלך תהליך הקירור, הלחות באוויר מתעבה על סליל המאייד הקר.
המים האלה אמורים להתנקז החוצה דרך צינורית הניקוז.
מה קורה כשהצינורית סתומה?
המים מצטברים בתוך היחידה הפנימית.
במקרים מסוימים, הצטברות המים הזו יכולה להפריע לפעולת סליל הקירור.
היא יכולה לגרום לקפיאה נוספת (כי המים עומדים מסביב לסליל הקר) או פשוט להפריע למעבר האוויר.
ובמקרים אחרים, במזגנים עם חיישני מפלס מים, המערכת תזהה שהמים עולים ותפסיק את פעולת הקירור (אבל לרוב תמשיך לאוורר) כדי למנוע הצפה בתוך הבית.
מה עושים?
חפשו סימני מים מטפטפים או נזילה מהיחידה הפנימית (זה הסימן הכי ברור לסתימה).
נסו לנקות את קצה צינורית הניקוז מבחוץ.
לפעמים סתימה קטנה בקצה ניתנת לשחרור.
אם הסתימה עמוקה יותר בתוך הצינור או ביחידה הפנימית – תצטרכו עזרה מטכנאי שישתמש בציוד מתאים לשחרור הסתימה (כמו משאבות אוויר קטנות).
7. שקט חשמלי: בעיות חשמל ורכיבים אלקטרוניים
מזגנים מודרניים הם לא רק מכניים, הם גם אלקטרוניים.
יש לוחות בקרה, קבלים שונים (לא רק למאווררים), מגענים, וחיבורים חשמליים רבים.
מה יכול לקרות?
קבלים תקולים: כמו שהזכרנו לגבי המאווררים, קבלים אחראים לתת "דחיפה" חשמלית לרכיבים שונים, כולל המדחס (הלב הפועם של מערכת הקירור).
קבל מדחס חלש או תקול יכול למנוע מהמדחס להתחיל לעבוד, או לגרום לו לעבוד בצורה לא יעילה.
אם המדחס לא עובד, אין זרימה של גז במערכת, ואין קירור.
לוח בקרה תקול: הלוח הזה הוא המוח של המזגן.
אם הוא תקול, הוא יכול לשלוח פקודות שגויות לרכיבים השונים, או פשוט לא לשלוח את הפקודה להפעיל את מערכת הקירור.
במקרה כזה, המזגן עשוי להדלק, להוציא אוויר (כי פקודת המאוורר נשלחת), אבל שאר מערכת הקירור תישאר דוממת.
בעיות בחיווט: חיבורים רופפים, חוטים שרופים או מנותקים יכולים למנוע הגעת חשמל לרכיבים קריטיים במערכת הקירור.
מה עושים?
בדיקות חשמל ואלקטרוניקה דורשות ידע מקצועי וזהירות מרבית.
זו לא עבודה שמומלצת למתמודד החובב.
טכנאי מזגנים יאבחן את הבעיה באמצעות מודדי מתח והתנגדות, ויחליף את הרכיב התקול (קבל, לוח בקרה, מגען וכו').
אז… מה עושים עכשיו כשהמזגן לא מקרר? צעדים ראשונים!
לפני שאתם מרימים טלפון לטכנאי בלחץ (או בפאניקה, תלוי כמה חם לכם), הנה כמה דברים שאתם בהחלט יכולים וצריכים לבדוק בעצמכם:
-
וודאו שהוא על מצב קירור (❄️). זה נשמע מטופש, אבל אנשים מזיזים את השלט, לוחצים בטעות על מצב אוורור (💨) או חימום (🔥), ושוכחים. בדקו את הסמל על השלט.
-
בדקו את הטמפרטורה שהגדרתם. אם היא גבוהה מהטמפרטורה בחדר (או קרובה אליה), המזגן לא יתחיל לקרר. הורידו אותה משמעותית (נגיד ל-22-24 מעלות).
-
נקו את הפילטרים! זה הדבר הראשון והכי חשוב לעשות. צעד פשוט שיכול לפתור אחוז ניכר מהבעיות. ראו סעיף 2 למעלה להוראות.
-
צאו החוצה ובדקו את היחידה החיצונית. וודאו ששום דבר לא חוסם אותה (שיחים, כביסה, יונים מקננות). כשהמזגן פועל במצב קירור, בדקו האם המאוורר שלה מסתובב. זהירות! לא לגעת ברכיבים נעים או חשמליים! רק להסתכל מרחוק.
-
הקשיבו. האם אתם שומעים את המדחס עובד? זה צליל זמזום או רטט עמוק יותר מהמאוורר. אם שקט לגמרי ביחידה החיצונית (חוץ אולי מצליל נמוך של המאוורר אם הוא עובד), זה יכול להצביע על בעיית מדחס או קבל.
אם אחרי הבדיקות הראשוניות האלה עדיין אין קירור – כנראה שהבעיה דורשת יד מקצועית.
אל תנסו לפרק את המזגן בעצמכם או לשחק עם חשמל וגז.
זה מסוכן ויכול לגרום לנזק יקר יותר.
שאלות בוערות: מה באמת מעניין אתכם לגבי מזגן שלא מקרר?
אספנו כמה שאלות נפוצות שקופצות לראש במצב כזה:
?המזגן מוציא אוויר לא קר, האם זה תמיד דליפת גז
חד משמעית לא!
כפי שפירטנו, ישנן סיבות רבות אחרות, חלקן פשוטות מאוד כמו פילטרים סתומים, וחלקן מורכבות יותר כמו בעיות חשמל או מאווררים.
דליפת גז היא סיבה נפוצה, אבל לא הבלעדית.
?ניקיתי את הפילטרים וזה עדיין לא עובד, מה עכשיו
יופי שניקיתם, זה צעד חשוב בתחזוקה בכל מקרה!
אם זה לא פתר את בעיית הקירור, כנראה שהבעיה עמוקה יותר וקשורה לאחת הסיבות האחרות שציינו (חוסר גז, סלילים מלוכלכים, בעיית מאוורר, טרמוסטט, חשמל וכו').
זה הזמן לקרוא לטכנאי.
?כמה זמן לוקח לתקן תקלה כזו
תלוי מאוד בסוג התקלה.
החלפת קבל יכולה לקחת חצי שעה-שעה.
איתור ותיקון דליפת גז ומילוי גז יכולים לקחת שעה-שעתיים, תלוי כמה קל למצוא את הדליפה.
ניקוי סלילים יסודי יכול גם הוא לקחת שעה-שעתיים.
החלפת חלקים מורכבים יותר כמו לוח בקרה או מדחס תיקח יותר זמן, לפעמים אפילו דורשת הזמנת חלק.
?האם זה נכון שמזגנים ישנים יותר נוטים יותר לדלוף גז
בדרך כלל כן.
אטמים וחומרים מתבלים עם השנים.
צנרת מתיישנת, ויברציות יכולות לגרום לשחיקה בחיבורים.
מזגנים ישנים גם השתמשו בסוגי גז שונים, ולפעמים קשה יותר לאתר ולתקן דליפות בהם.
אבל גם מזגן חדש יכול לדלוף אם ההתקנה לא הייתה מושלמת או אם נגרם נזק פיזי.
?האם אפשר למנוע תקלות כאלה
מניעה מלאה קשה, אבל בהחלט אפשר להפחית את הסיכון משמעותית.
תחזוקה שוטפת היא המפתח:
- ניקוי פילטרים קבוע.
- בדיקה ויזואלית של היחידות (פנים וחוץ) לוודא שאין חסימות או לכלוך רב.
- שקילת ביצוע טיפול תקופתי על ידי טכנאי (ניקוי סלילים, בדיקת לחצי גז, בדיקת רכיבים חשמליים).
?המזגן קצת מקרר, אבל לא כמו פעם. האם זו אותה הבעיה
ייתכן מאוד.
ירידה הדרגתית ביעילות הקירור היא לרוב סימן מוקדם לבעיה שמתפתחת.
זה יכול להיות חוסר גז קל (דליפה איטית), סלילים שמתחילים להיות מלוכלכים, קבל שמתחיל להיחלש, או בעיה אחרת בתחילת דרכה.
מומלץ לא לחכות שהמזגן יפסיק לקרר לחלוטין, אלא לטפל בזה כשהסימנים הראשונים מופיעים.
בסוף זה מסתכם ב…
אז כמו שראיתם, הסיפור של מזגן שמוציא אוויר אבל לא מקרר הוא רחוק מלהיות סיפור אחד.
זו קומדיה של טעויות שבה רכיבים שונים במערכת עלולים לגלם את תפקיד הנבל.
הטוב הוא שרוב ה"נבלים" האלה ניתנים לזיהוי ולתיקון.
זכרו את הכלל: זרימת אוויר לא שווה קירור.
קירור דורש שהמערכת כולה – הגז, הסלילים, המאווררים, הטרמוסטט והחשמל – יעבדו יחד בהרמוניה מושלמת.
הבדיקות הראשוניות שאתם יכולים לעשות (פילטרים, מצב קירור, בדיקה ויזואלית חיצונית) הן קריטיות ויכולות לחסוך לכם זמן וכסף.
אבל אל תהססו לקרוא למומחה כשאתם מרגישים שהגעתם לגבול הידע שלכם.
טכנאי מזגנים מקצועי עם ניסיון יוכל לאבחן את הבעיה במהירות ובדייקנות.
לתקן אותה ביעילות.
ולהחזיר לכם את השקט הנפשי (והקור הנעים) לחייכם.
תחזוקה שוטפת היא המפתח.
אל תזניחו את המזגן שלכם.
הוא משרת אתכם נאמנה בחום הקיץ.
מגיע לו קצת יחס.
ומגיע לכם ליהנות מאוויר קר!
שיהיה לכם קיץ קריר ונעים (בזכות מזגן שעובד כמו שצריך, כמובן).