מקרר אמקור ישן לא מקרר טוב? גלה את הסכנות!
המקרר שראה הכל: למה אמקור הוותיק שלכם פתאום מתחמם?
אז הבוקר קמתם, פתחתם את דלת המקרר עם ציפייה קטנה לקוביות קרח פריכות או יוגורט צונן, ונתקלתם בגוש של אכזבה חמימה. הלב הפועם של המטבח שלכם, אותו מקרר אמקור ותיק שמלווה אתכם שנים, אולי אפילו עשורים, פתאום החליט שהוא מעדיף להיות ארון אחסון מחומם? אל דאגה, אתם ממש לא לבד בסיפור הזה. כולנו מכירים את ההרגשה המעצבנת הזו, אבל רגע, לפני שאתם ממהרים להכריז עליו כ"קרובן", או גרוע מזה, לשלוף את כרטיס האשראי לקראת הרפתקה יקרה בחנות מוצרי החשמל, בואו ננשום עמוק. יש סיכוי לא רע שבתוך כמה דקות תבינו בדיוק מה קרה, ואולי אפילו תמצאו את הפתרון שיחזיר אותו לחיים, ללא צורך במנתחי מקררים או קבצני חלפים. המדריך הזה נועד בדיוק בשבילכם – כדי לפרק את המסתורין, לחשוף את התעלומות ולתת לכם את הכוח להפוך שוב להיות אדוני הקירור שלכם. בואו נתחיל!
המקרר שלכם מתייפף? 5 סימנים שהוא זקוק לעזרה דחופה!
תגידו יפה שלום ליוקר המחיה ולפילוסופיית "לזרוק ולקנות חדש". אנחנו כאן כדי ללמד אתכם איך להאריך את חיי המקרר האהוב שלכם, במיוחד אם הוא מסוג אמקור – אגדה ישראלית אמיתית. מקררים ישנים, אלו עם הנשמה והוותק, נוטים לפתח בעיות אופייניות. זיהוי מוקדם של ה"בכי" שלהם הוא המפתח. אז איך תדעו שהחבר הקשיש שלכם צריך בדיקת 10,000 קילומטרים?
- קולות מוזרים מהבטן: שמעתם פתאום רעשים שלא הכרתם? נקישות, זמזומים חזקים מהרגיל, או אולי "גניחות" קטנות? אלו יכולים להיות סימנים שהמדחס מתאמץ או שאחד המאווררים מקרטע.
- האוכל מתקלקל מהר מדי: גבינה עובשת לפני הזמן? ירקות שקמלו בטרם עת? כנראה שהטמפרטורה הפנימית כבר לא יציבה כבעבר.
- יותר מדי קרח בתא ההקפאה: שכבות עבות של קרח, אלו שלא נעלמות גם אחרי הפשרה, יכולות להעיד על בעיה במערכת ההפשרה או אטם דלת לקוי.
- חשבון חשמל מנופח: המקרר מתאמץ יותר כדי לקרר, צורך יותר חשמל, וזה מתבטא ישירות בכיס שלכם. הוא הופך לזללן חשמל.
- הצדדים של המקרר חמים מדי: אם אתם נוגעים בדפנות החיצוניות ומרגישים חום לא סביר, זה אומר שהמדחס עובד קשה מדי והחום לא מתפזר ביעילות.
אל תדחו, תפעלו. זה כמו לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים – פעולה קטנה שיכולה למנוע תקלות גדולות ויקרות.
שאלות ותשובות מהירות:
שאלה: האם שווה לתקן מקרר אמקור ישן או פשוט לקנות חדש?
תשובה: בהחלט שווה! מקררי אמקור הישנים ידועים בעמידותם ובפשטות המכאנית שלהם. לעיתים קרובות, תיקון תקלה נפוצה הוא עניין זול יחסית ומאריך את חיי המכשיר לשנים רבות. חבל לזרוק איכות ישנה בשביל פלסטיק חדש.
"מה לעזאזל קרה פה?" – 7 החשודים המיידיים לתקלה
בואו נצלול פנימה לקרביים הקרים, או במקרה שלנו, הפחות קרים, של המקרר. רוב התקלות במקררים ישנים נובעות ממספר גורמים חוזרים ונשנים. לא צריך להיות מהנדס חלל כדי להבין את הבסיס. הנה החשודים המרכזיים:
1. המדחס: הלב הפועם… עד שהוא לא.
זהו החבר הכי חשוב במערכת, המנוע של המקרר. הוא דוחס את גז הקירור ומזרים אותו במערכת. אם המדחס מת, או גוסס, המקרר לא יקרר. איך תדעו? הוא פשוט לא ישמיע קול של עבודה, או שינסה להניע וישמיע קליקים, אבל לא יצליח. במקרים מסוימים, הוא יכול להתחמם יתר על המידה. תיקון מדחס? לרוב, זו עבודה למקצוענים בלבד. אל תנסו בבית, אלא אם אתם אוהבים התחשמלות.
2. סלילי הקונדנסור (מעבים): אבק, אבק, ושוב אבק!
אלו הסלילים השחורים שנמצאים לרוב בגב המקרר, או בתחתית. תפקידם לפזר את החום שנוצר בתהליך הקירור. אם הם מכוסים בשכבה עבה של אבק, שיער של חיות מחמד, וכל מיני שאריות, הם לא יכולים לבצע את עבודתם ביעילות. התוצאה? המדחס מתאמץ יותר, צורך יותר חשמל, והמקרר לא מקרר כמו שצריך. זו אחת התקלות הקלות והנפוצות ביותר לפתרון. פתרון: ניקוי יסודי עם מברשת ומטלית, או אפילו שואב אבק. נשמע קל? זה באמת קל. אבל חשוב לנתק את המקרר מהחשמל קודם!
3. מאוורר הקונדנסור: הבריזה החמה שלא מגיעה.
אם המקרר שלכם יחסית חדש (יש אמקורים שיש להם), יש לו מאוורר קטן ליד סלילי הקונדנסור. תפקידו לעזור בפיזור החום. אם הוא לא עובד, הסלילים יתחממו יתר על המידה והמקרר לא יקרר. איך תדעו? נסו להאזין אם הוא עובד. אם הוא שקט ואינו מסתובב, ייתכן שיש בעיה.
שאלות ותשובות מהירות:
שאלה: האם ניקוי סלילי הקונדנסור באמת עוזר?
תשובה: לגמרי! זו אולי הפעולה הפשוטה ביותר והיעילה ביותר שאתם יכולים לעשות בעצמכם כדי לשפר את ביצועי המקרר ולהפחית את צריכת החשמל. תתפלאו כמה אבק יכול להצטבר שם.
4. גומיות אטימה (אטמי דלת): הפירצה קוראת לגנב… חום!
הגומיות שסביב דלת המקרר ותא ההקפאה תפקידן לאטום היטב ולמנוע בריחת אוויר קר וכניסת אוויר חם. עם השנים, הגומיות מתייבשות, נקרעות, או מתבלות, וכתוצאה מכך נוצרת דליפה. המקרר צריך לעבוד קשה יותר כדי לשמור על טמפרטורה נמוכה. איך בודקים? קחו שטר של 50 שקלים (או כל שטר אחר שאתם לא רוצים לאבד), סגרו אותו בתוך הדלת כך שחציו בחוץ וחציו בפנים. אם אתם יכולים למשוך את השטר בקלות, האטם לקוי. חזרו על הפעולה לאורך כל ההיקף. פתרון: במקרים רבים, ניתן להחליף את האטמים בקלות יחסית. זו השקעה קטנה שיכולה לחסוך לכם המון כסף.
5. התרמוסטט: השליט הבלתי נראה של הטמפרטורה.
התרמוסטט הוא זה שאומר למדחס מתי להתחיל ומתי להפסיק לקרר. אם הוא תקול, המקרר יכול לקרר יתר על המידה (ולקפוא!) או, נפוץ יותר במקרה שלנו, לא לקרר מספיק. לעיתים, הוא פשוט מכוון לא נכון. פתרון: נסו לשנות את הטמפרטורה למצב קר יותר ולראות אם יש שינוי. אם לא, ייתכן שהחיישן או התרמוסטט עצמו תקולים. זו כבר עבודה לידיים מיומנות יותר, או לטכנאי.
6. מאוורר המאייד: הבריזה הקרה שלא מגיעה.
בתא ההקפאה, או לפעמים מאחורי פאנל פנימי במקרר, יש מאוורר קטן שמפיץ את האוויר הקר מהמאייד (המקום בו גז הקירור מתרחב ויוצר קור) לכל חלקי המקרר. אם המאוורר הזה תקול, האוויר הקר לא יגיע לכל המדפים, והמקרר ירגיש חם יותר. לעיתים קרובות, הוא פשוט קופא בגלל הצטברות קרח, ואז צריך להפשיר את המקרר באופן יזום. אם גם אחרי הפשרה הוא לא עובד, כנראה שצריך להחליף אותו.
שאלות ותשובות מהירות:
שאלה: איך אדע אם המאוורר הפנימי (מאייד) תקול?
תשובה: נסו להאזין. אם אתם לא שומעים זמזום עדין של מאוורר בתוך תא הקפאה (כשהדלת פתוחה וחיישן הדלת לחוץ), או אם יש הצטברות קרח חריגה סביב המאוורר, ייתכן שהוא תקול או חסום.
7. מערכת ההפשרה: הקרח שמכריע את המערכת.
מקררים מודרניים יותר (ואפילו חלק מהאמקור הוותיקים) כוללים מערכת הפשרה אוטומטית. המערכת הזו מורכבת מגוף חימום, תרמוסטט הפשרה וטיימר. אם אחד הרכיבים האלו תקול, קרח יצטבר על סלילי המאייד (החלק שיוצר את הקור), יחסום את זרימת האוויר, והמקרר יפסיק לקרר. במקרה כזה, תא ההקפאה יהיה מלא בקרח, אבל המקרר עצמו יהיה חם. פתרון ראשוני: הפשירו את המקרר ידנית (ניתקו מהחשמל, השאירו דלתות פתוחות לכמה שעות, או יום שלם). אם אחרי הפשרה יסודית הוא חוזר לעבוד כרגיל ואז שוב מפסיק לקרר אחרי כמה ימים/שבועות – סימן כמעט ודאי לבעיה במערכת ההפשרה האוטומטית. זו כבר עבודה לטכנאי.
מתי להרים ידיים? 3 תקלות שמצריכות מומחה קירור!
אנחנו אוהבים את רוח ה-DIY, אבל יש גבולות. ישנן תקלות שלא רק שהן מסוכנות לנסות לתקן לבד, אלא שגם מצריכות ידע וכלים ספציפיים שאין לכל אחד בבית. הנה מתי עדיף להזמין את "הכוחות המיוחדים":
- בעיות במדחס או בגז קירור: כל עבודה שקשורה למדחס עצמו, או למערכת גז הקירור (כולל דליפות גז, מילוי גז, או החלפת מדחס) היא עבודה מסוכנת ומורכבת שמצריכה טכנאי קירור מוסמך עם ציוד מתאים. גז קירור הוא חומר מסוכן שדורש טיפול מקצועי.
- תקלות במערכת החשמל הפנימית: אם אתם רואים חוטים שרופים, ריח של שריפה, או שאין חשמל כלל למקרר (לאחר שבדקתם את השקע), עדיף להזמין חשמלאי או טכנאי מקררים מוסמך. חשמל ומים לא הולכים טוב יחד.
- רעשים חריגים וקבועים: אם המקרר משמיע רעשים מטרידים שאינם נפתרים בניקיון פשוט, זה יכול להעיד על בעיה מכאנית עמוקה יותר במנועים או במאווררים שדורשת אבחון מקצועי.
זכרו, בטיחות קודמת לכל. תמיד נתקו את המקרר מהחשמל לפני כל בדיקה או ניסיון תיקון עצמי. ותמיד, אבל תמיד, אם אתם לא בטוחים – הזמינו מומחה. זה ישתלם לכם בטווח הארוך.
שאלות ותשובות מהירות:
שאלה: איך אבחר טכנאי מקררים אמין?
תשובה: חפשו טכנאי עם המלצות טובות, עדיף עם ניסיון במקררים ישנים (כמו אמקור). ודאו שיש לו רישיון ושיוכל לספק לכם הצעת מחיר מפורטת לפני תחילת העבודה. לא להתבייש לבקש הצעות מחיר מכמה טכנאים.
5 הרגלים קטנים שישאירו את אמקור שלכם צעיר לנצח (כמעט!)
אז תיקנתם את המקרר, החזרתם אותו לחיים, והוא מקרר כמו חדש (או אפילו טוב יותר!). עכשיו, איך שומרים על המצב הנהדר הזה? תחזוקה שוטפת היא המפתח לאריכות ימים. הנה כמה טיפים פשוטים שישמרו על האמקור שלכם מאושר, קר וחסכוני:
- ניקיון סלילי הקונדנסור – חובה! הקפידו לנקות את הסלילים האלו לפחות פעם בחצי שנה, רצוי יותר. זוהי הפעולה הכי משתלמת והכי פשוטה לתחזוקה. פשוט נתקו מהחשמל ונקו אבק.
- בדיקת אטמי הדלת – תמיד רלוונטי: עשו את "מבחן השטר" כמה פעמים בשנה. אטמים תקינים חוסכים המון אנרגיה.
- הקפידו על רווחים: ודאו שיש מספיק רווח בין גב המקרר לקיר (לפחות 10-15 ס"מ) כדי שהאוויר יוכל לזרום בחופשיות סביב סלילי הקונדנסור. אוורור טוב = עבודה יעילה.
- הפשרה יזומה (במידת הצורך): אם המקרר שלכם נוטה לצבור קרח בתא ההקפאה, הפשירו אותו ידנית פעם בכמה חודשים. זה יקל על המערכת וישפר את יעילות הקירור.
- לא להעמיס יתר על המידה: מקרר עמוס מדי לא מאפשר זרימת אוויר תקינה. אל תדחפו הכל בכוח, תנו לאוויר לנשום בתוכו. גם פתיחות דלת מרובות משפיעות – תכננו את מה שאתם צריכים לפני הפתיחה!
שאלות ותשובות מהירות:
שאלה: כל כמה זמן כדאי לנקות את המקרר מבפנים?
תשובה: מומלץ לנקות את המקרר מבפנים פעם בחודש-חודשיים, או בכל פעם שאתם רואים לכלוך או שאריות מזון. זה ישמור על היגיינה וימנע ריחות לא נעימים.
שאלה: האם כדאי לכוון את הטמפרטורה למקסימום קור בקיץ?
תשובה: לא בהכרח. מקרר תקין אמור לשמור על טמפרטורה יציבה (כ-4 מעלות צלזיוס במקרר ו-18- מעלות צלזיוס בתא ההקפאה) גם בקיץ. הגדרת טמפרטורה נמוכה מדי סתם תגרום לו לעבוד קשה יותר ולצרוך יותר חשמל ללא תועלת אמיתית.
לסיכום: לא לזרוק – לתקן ולנצח!
אז הנה, הגענו לסוף המסע הקצר שלנו בעולם המקררים המקרטעים. אני מקווה שאתם מרגישים עכשיו מצוידים בידע, בביטחון ובחיוך קטן של מי שיודע לפתור בעיות במקום להרים ידיים. זכרו, מקרר אמקור ישן הוא לא סתם מכשיר חשמלי – הוא חלק מההיסטוריה, חלק מהזיכרונות, ולרוב, הרבה יותר עמיד ואמין ממוצרים חדשים רבים. עם קצת תשומת לב, ניקיון וזיהוי נכון של התקלה, אתם יכולים להחזיר אותו לחיים ולהמשיך ליהנות מפירותיו הקרים (תרתי משמע) עוד שנים רבות.
אל תתביישו לנסות, אל תפחדו ללכלך קצת את הידיים (בזהירות כמובן), ואל תהססו להזמין מומחה כשצריך. בסופו של דבר, הסיפוק בלפתור את הבעיה בעצמכם או בעזרת טכנאי אמין הוא גדול, וגם הכיס שלכם יודֶה לכם. אז קדימה, צאו לדרך ותנו חיים חדשים למקרר שלכם! העולם זקוק ליותר מתקנים ופחות זורקים.