מקרר לא מקרר? הפתרון המהיר שלא סיפרו לכם עליו

נכון, הרגע הזה שפותחים את דלת המקרר בציפייה למשקה קר, ומגלים שהחלב מרגיש כמו שייק פושר ביום קיץ תל אביבי? פניקה קלה? לחלוטין. המחשבות רצות – "הלך המקרר?", "כמה זה יעלה לי?", "מה עם כל האוכל?!".

רגע, לנשום עמוק. לפני שאתם מתחילים לחפש מקרר חדש בגוגל או להזמין טכנאי בפאניקה, יש כמה דברים שאתם יכולים (וצריכים!) לבדוק בעצמכם. לפעמים, הפתרון פשוט יותר ממה שנדמה, ויכול לחסוך לכם זמן, כסף, והרבה כאב ראש.

במדריך הזה, ניקח אתכם יד ביד, צעד אחר צעד, מהבדיקות הכי בסיסיות ועד לרמזים שמצביעים על בעיות מורכבות יותר. נבין יחד איך המכשיר החשוב הזה עובד (בלי תואר בהנדסה, מבטיחים!), מה יכול להשתבש, ובעיקר – מה לעזאזל עושים כשהוא מחליט לשבות דווקא כשקניתם גלידה חדשה.

מוכנים להפוך לבלשי מקררים? יאללה, בואו נתחיל לקרר את העניינים! המטרה? שתסיימו לקרוא ותדעו בדיוק מה הצעד הבא שלכם, ותחסכו את החזרה המיותרת לגוגל בחיפוש אחר תשובות.

רגע לפני שמרימים טלפון: 5 בדיקות קלילות שכל אחד יכול לעשות!

לפעמים, הבעיה הכי גדולה היא דווקא הפתרון הכי פשוט. לפני שנצלול למים העמוקים (והקפואים, בתקווה), בואו נוודא שלא פספסנו משהו בסיסי. זה יכול לחסוך לכם שיחת טלפון מביכה לטכנאי.

1. האם הוא בכלל מחובר לחשמל? (כן, ברצינות!)

זה נשמע טריוויאלי, אני יודע. אבל תתפלאו כמה פעמים הבעיה היא פשוט שהתקע יצא קצת מהשקע, או שאחד הילדים (או אתם, בטעות) כיבה את המתג הראשי של השקע. גשו לשקע, ודאו שהתקע מחובר היטב. בדקו אם הנורה בתוך המקרר נדלקת כשאתם פותחים את הדלת – זה סימן טוב שיש חשמל.

טיפ קטן: אם הנורה לא נדלקת, נסו לחבר מכשיר חשמלי אחר לאותו שקע (מנורה קטנה, מטען טלפון). אם גם הוא לא עובד, הבעיה כנראה בשקע או בלוח החשמל, ולא במקרר עצמו.

2. מה שלום התרמוסטט? אולי הוא פשוט על "חופשה"?

לכל מקרר יש ווסת טמפרטורה (תרמוסטט), בדרך כלל חוגה או כפתורים עם מספרים או סימונים כמו "Min" ו-"Max". יכול להיות שמישהו (שוב, אולי בטעות…) סובב אותו למצב הכי נמוך או אפילו למצב "Off" או "0".

ודאו שהתרמוסטט מכוון לטמפרטורה הגיונית – בדרך כלל משהו באמצע הסקאלה או קצת יותר לכיוון הקר. חכו כמה שעות ותראו אם המצב משתפר. לפעמים זה כל מה שצריך.

3. דלתות אטומות = קירור יעיל! בדקתם את הגומיות?

הגומיות שאוטמות את דלת המקרר והמקפיא (אטמים) חיוניות לשמירה על הקור בפנים. אם הן בלויות, קרועות, מלוכלכות או פשוט לא אוטמות טוב, אוויר חם יכנס פנימה ויקשה על המקרר לשמור על טמפרטורה נמוכה.

  • בדיקה פשוטה: קחו שטר כסף או פיסת נייר. סגרו את הדלת על הנייר. נסו למשוך אותו החוצה. אם הוא יוצא בקלות, כנראה שהאטם באזור הזה לא תקין. חזרו על הבדיקה בכמה נקודות מסביב לדלת.
  • ניקיון: לפעמים מספיק לנקות את הגומיות עם מים חמים וסבון כלים כדי לשפר את האטימה. לכלוך ושומן יכולים למנוע מהן להיצמד כמו שצריך.

4. תנו למקרר לנשום! האם פתחי האוורור חסומים?

בתוך תא הקירור ותא ההקפאה יש פתחי אוורור דרכם זורם האוויר הקר. אם תחסמו אותם עם קופסאות אוכל, שקיות ירקות או כל דבר אחר – זרימת האוויר תיפגע והקירור לא יהיה אחיד או יעיל מספיק.

ודאו שפתחי האוורור (בדרך כלל נמצאים בחלק האחורי הפנימי של המקרר/מקפיא) פנויים. סדרו קצת את המצרכים ותנו לאוויר הקר לנוע בחופשיות. זה חשוב במיוחד במקררים עם טכנולוגיית No Frost.

5. הקרח הוא חבר, אבל יותר מדי קרח זה אויב!

במקררים שאינם No Frost (וגם לפעמים באלו שכן, אם יש תקלה), יכולה להצטבר שכבה עבה של קרח על דפנות המקפיא או סביב פתחי האוורור. הצטברות יתר של קרח מבודדת ומפריעה למעבר הקור.

אם אתם רואים הרים של קרח, ייתכן שצריך לבצע הפשרה ידנית. נתקו את המקרר מהחשמל, רוקנו אותו, והשאירו את הדלתות פתוחות לכמה שעות (שימו מגבות מסביב!). לאחר שהכל נמס, נגבו היטב וחברו חזרה. במקררי No Frost, הצטברות קרח משמעותית מעידה לרוב על בעיה במערכת ההפשרה האוטומטית (עוד על כך בהמשך).


צוללים לעומק: איפה הבעיה יכולה להסתתר?

אם הבדיקות הראשוניות לא עזרו והמקרר עדיין מתפקד יותר כמו ארון מאשר כמקרר, כנראה שהבעיה קצת יותר מורכבת. בואו נכיר כמה מהחשודים המרכזיים:

1. סלילי המעבה המאובקים: האויב השקט מאחורי המקרר!

מאחורי המקרר (או לפעמים מתחתיו) נמצאים סלילי המעבה. תפקידם לפזר את החום שהמקרר "שואב" מהפנים שלו החוצה. כשהסלילים האלה מתכסים בשכבה עבה של אבק, לכלוך וקורי עכביש (כן, הם אוהבים שם), הם לא מצליחים לפזר את החום ביעילות.

התוצאה? המקרר עובד קשה יותר, צורך יותר חשמל, מתחמם יתר על המידה, ובסופו של דבר – לא מקרר כמו שצריך. זה אחד הגורמים הנפוצים ביותר לבעיות קירור!

  • מה עושים? אחת לחצי שנה-שנה, נתקו את המקרר מהחשמל, הרחיקו אותו קצת מהקיר (בזהירות!), ואתרו את הסלילים. השתמשו בשואב אבק עם פיית מברשת רכה כדי לנקות אותם בעדינות מכל האבק והלכלוך. תתפלאו כמה ג'יפה מצטברת שם!
  • חשוב: חכו קצת שהמקרר יתקרר לפני שאתם מתחילים לנקות, וחברו אותו חזרה לחשמל רק בסיום הניקוי.

2. מאוורר המעבה: הבריזה שמאחורי הקלעים

ליד סלילי המעבה (בדרך כלל) נמצא מאוורר קטן שתפקידו לעזור לקרר אותם ולפזר את האוויר החם. אם המאוורר הזה תקוע, שבור או פשוט לא מסתובב בגלל לכלוך, הסלילים יתחממו יתר על המידה והקירור ייפגע (בדיוק כמו בסעיף הקודם).

  • איך בודקים? בזמן שהמקרר מחובר לחשמל ועובד (המדחס פועל), הקשיבו מאחורי המקרר. אתם אמורים לשמוע רחש קל של מאוורר מסתובב. אפשר גם לנסות להרגיש זרימת אוויר קלה. אם שקט שם כמו בספריה והמאוורר לא זז, ייתכן שהוא הבעיה.
  • ניקוי ולפעמים החלפה: לפעמים מספיק לנקות את להבי המאוורר מאבק. אם הוא תקול, תצטרכו להזמין טכנאי להחלפתו.

3. מאוורר המאייד: השליח של האוויר הקר

בתוך תא ההקפאה (ולפעמים גם בתא הקירור, תלוי בדגם) נמצא מאוורר נוסף – מאוורר המאייד. הוא זה שאחראי לפזר את האוויר הקר שנוצר בסלילי המאייד (שנמצאים מאחורי הפנלים הפנימיים) ברחבי המקרר והמקפיא.

אם המאוורר הזה לא עובד (בגלל תקלה במנוע, הצטברות קרח שחוסמת אותו, או בעיה חשמלית), האוויר הקר לא יגיע לכל מקום. סימן נפוץ: המקפיא אולי עדיין קפוא למדי (כי הוא קרוב למקור הקור), אבל תא המזון נשאר חמים יחסית.

  • איך בודקים? פתחו את דלת המקפיא והקשיבו. כשהמקרר עובד, אתם אמורים לשמוע את המאוורר הזה. לפעמים יש כפתור קטן שכאשר לוחצים עליו (מדמה סגירת דלת), המאוורר מתחיל לעבוד. אם יש שקט מוחלט, או שאתם שומעים רעשים מוזרים (זמזום, חריקה), ייתכן שהמאוורר תקול או חסום בקרח.
  • מה עושים? אם אתם חושדים בקרח, נסו לבצע הפשרה מלאה (כמו שהוסבר קודם). אם גם אחרי ההפשרה המאוורר לא עובד, כנראה תצטרכו טכנאי.

שאלות נפוצות: אתם שואלים, אנחנו (מנסים) לענות!

שאלה 1: המקפיא שלי עובד מעולה, אבל המקרר לא מקרר. מה הסיפור?

תשובה: זו בעיה נפוצה! לרוב, זה מצביע על בעיה בזרימת האוויר הקר מהמקפיא לתא המזון. הגורמים הסבירים ביותר הם:

  1. מאוורר המאייד (במקפיא) לא עובד או חסום בקרח.
  2. פתחי האוורור בין המקפיא למקרר חסומים (על ידי קרח או מזון).
  3. בעיה במערכת ההפשרה האוטומטית (גורמת להצטברות קרח שחוסם את מעברי האוויר).
  4. לעיתים רחוקות, בעיה בתרמוסטט או בחיישן הטמפרטורה של תא המזון.

נסו קודם כל לבצע הפשרה מלאה של המקרר (לפחות 24 שעות כשהוא מנותק מהחשמל ודלתות פתוחות) ולנקות את פתחי האוורור. אם הבעיה חוזרת, כנראה צריך טכנאי לאבחון מערכת ההפשרה או המאוורר.

שאלה 2: כמה פעמים בשנה באמת צריך לנקות את הסלילים מאחורי המקרר?

תשובה: ההמלצה הכללית היא פעם בחצי שנה עד שנה. אבל זה תלוי בסביבה שלכם. אם יש לכם חיות מחמד בבית (פרווה!), או אם הבית נוטה לצבור אבק במהירות, ייתכן שתצטרכו לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר, אולי אפילו כל 3-4 חודשים. ניקוי סלילים קבוע הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על יעילות המקרר ולמנוע תקלות.

שאלה 3: אני שומע רעש של 'קליק' כל כמה דקות מהמקרר, ואז כלום. הוא לא מקרר. מה זה יכול להיות?

תשובה: רעש ה'קליק' הזה, במיוחד אם הוא מגיע מכיוון המדחס (ה'מנוע' השחור הגדול מאחור) ולאחריו שקט (והמדחס לא נכנס לפעולה), הוא לרוב סימן לבעיה בממסר ההתנעה (Start Relay) של המדחס או במדחס עצמו. הממסר מנסה להפעיל את המדחס, נכשל, ומתנתק (זה ה'קליק'). זו בהחלט בעיה שמצריכה בדיקה של טכנאי, שכן היא עלולה להצביע על צורך בהחלפת ממסר או במקרה הגרוע, על מדחס תקול.

שאלה 4: המקרר שלי די ישן. שווה בכלל להשקיע בתיקון או שעדיף לקנות חדש?

תשובה: זו שאלת מיליון הדולר (או לפחות כמה אלפי שקלים). התשובה תלויה בכמה גורמים:

  • גיל המקרר: מקרר בן 15+? כנראה שהגיע זמנו. מקרר בן 5-10 שנים? לרוב שווה לתקן, תלוי בעלות התיקון.
  • עלות התיקון: אם עלות התיקון היא יותר מ-40-50% ממחיר מקרר חדש דומה, אולי כדאי לשקול החלפה.
  • סוג התקלה: תיקון מאוורר או תרמוסטט זול יחסית. החלפת מדחס או תיקון דליפת גז יקרים מאוד ולעיתים לא משתלמים במקרר ישן.
  • צריכת חשמל: מקררים חדשים יעילים בהרבה אנרגטית ממקררים ישנים. החיסכון בחשבון החשמל יכול לקזז חלק מעלות המקרר החדש לאורך זמן.

קבלו הצעת מחיר מהטכנאי לפני שאתם מחליטים.

שאלה 5: האם אני יכול לתקן דליפת גז במקרר בעצמי?

תשובה: ממש לא! חד משמעית לא. הטיפול בגז קירור (פריאון או תחליפיו) דורש ידע מקצועי, כלים מיוחדים ורישיונות מתאימים. ניסיון תיקון עצמי עלול להיות מסוכן (הגז בלחץ גבוה), לא יעיל, ויכול לגרום נזק נוסף למערכת. אם אתם חושדים בדליפת גז (קירור חלש מאוד, ריח כימי מוזר, סימנים שומניים על הצנרת מאחור), הזמינו טכנאי מוסמך בלבד.


כשהמצב מסתבך: רמזים לבעיות שדורשות מקצוען

ישנן תקלות שמצריכות ידע, כלים וניסיון שפשוט אין לחובב הממוצע. ניסיון לתקן אותן לבד עלול להסתיים בנזק גדול יותר, או חלילה, בפציעה. הנה כמה מצבים שבהם כדאי להרים טלפון למומחה:

1. בעיות במערכת ההפשרה (Defrost System)

במקררי No Frost, מערכת ההפשרה האוטומטית אחראית להמיס קרח שמצטבר על סלילי המאייד במקפיא באופן קבוע. המערכת כוללת גוף חימום, טיימר (או כרטיס פיקוד אלקטרוני) ותרמוסטט הפשרה.

סימנים לתקלה: הצטברות מוגזמת של קרח במקפיא (למרות שהוא No Frost), נזילות מים בתוך המקרר או מתחתיו, וכמובן – קירור לקוי (כי הקרח חוסם את זרימת האוויר או את המאוורר).

למה טכנאי? איתור הרכיב התקול במערכת ההפשרה (גוף חימום שרוף? טיימר תקוע? חיישן מזייף?) דורש בדיקות חשמליות ופירוק חלקים פנימיים. לא מומלץ לחובבים.

2. תרמוסטט לא תקין (מעבר לכיוון פשוט)

אם כיוון התרמוסטט לא עזר, ייתכן שהרכיב עצמו תקול והוא לא "מרגיש" נכון את הטמפרטורה או לא נותן את ההוראה הנכונה למדחס להתחיל או להפסיק לעבוד.

סימנים לתקלה: המקרר עובד ללא הפסקה ומקפיא את המזון, או שהוא לא נכנס לפעולה מספיק (או בכלל) והטמפרטורה עולה. לפעמים גם חוסר תגובה לשינוי הכיוון בחוגה.

למה טכנאי? החלפת תרמוסטט דורשת איתור החלק הנכון, פירוק והרכבה של חיווט חשמלי עדין. טעות קטנה יכולה לגרום לקצר או נזק נוסף.

3. בעיות במדחס או בממסר ההתנעה

המדחס הוא הלב הפועם של המקרר, דוחס את גז הקירור ומניע את כל תהליך הקירור. ממסר ההתנעה (Start Relay) נותן לו את ה"פוש" הראשוני כדי להתחיל לעבוד.

סימנים לתקלה:

  • המקרר שקט לחלוטין, לא שומעים את המדחס עובד כלל.
  • שומעים 'קליק' כל כמה דקות, אבל המדחס לא מתחיל לעבוד (כמו בשאלות הנפוצות).
  • המדחס עובד ללא הפסקה אבל המקרר לא מקרר (יכול להצביע גם על דליפת גז).
  • רעשים חזקים ומוזרים מהמדחס (זמזום חזק, טרטור).

למה טכנאי? אלו רכיבים מרכזיים ויקרים. אבחון מדויק חיוני. החלפת מדחס היא עבודה מורכבת ויקרה הכוללת גם טיפול במערכת הגז.

4. חשד לדליפת גז קירור

כפי שכבר צוין, מערכת הקירור סגורה ואמורה להכיל כמות מדויקת של גז קירור. דליפה קטנה לאורך זמן תגרום לירידה הדרגתית ביעילות הקירור, עד שהמקרר יפסיק לקרר כמעט לחלוטין.

סימנים לתקלה: קירור חלש מאוד למרות שהמדחס עובד (לפעמים ללא הפסקה), לפעמים אפשר להבחין בסימנים שומניים על צנרת הנחושת מאחורי המקרר.

למה טכנאי? חובה! איתור הדליפה, תיקונה (אם אפשרי) ומילוי מחדש של גז דורשים ציוד מיוחד והסמכה. אל תנסו לעשות זאת לבד!


אז מתי מרימים ידיים (ומרימים טלפון)?

עברתם על כל הבדיקות הפשוטות? ניקיתם את הסלילים? ביצעתם הפשרה? בדקתם שאין חסימות? והמקרר עדיין בשלו – פושר ועקשן?

כנראה שהגיע הזמן לקרוא לפרשים. אם אתם שומעים רעשים מוזרים, אם יש הצטברות קרח במקרר No Frost, אם המדחס לא עובד או עובד ללא הפסקה, או אם פשוט אין לכם מושג מה הבעיה – אל תהססו להזמין טכנאי מקררים מוסמך.

איך לבחור טכנאי טוב?

  • המלצות: שאלו חברים, משפחה, שכנים. המלצה אישית היא לרוב הדרך הטובה ביותר.
  • ביקורות אונליין: חפשו ביקורות בגוגל, בפייסבוק או באתרים ייעודיים כמו FixGuide (אם יש להם אינדקס בעלי מקצוע). קראו כמה ביקורות, לא רק את הראשונה.
  • ותק וניסיון: טכנאי עם ניסיון ידע לאבחן תקלות מהר יותר ובדייקנות.
  • הצעת מחיר: בקשו הערכת מחיר לביקור ואבחון ראשוני. טכנאי אמין יסביר לכם מה הבעיה וייתן הצעת מחיר לתיקון לפני שהוא מתחיל בעבודה.
  • אחריות: ודאו שאתם מקבלים אחריות על התיקון ועל החלפים.

מה להכין לפני שהטכנאי מגיע?

  • דגם המקרר: רשמו את שם היצרן ואת מספר הדגם המדויק (בדרך כלל על מדבקה בתוך המקרר).
  • תיאור הבעיה: היו מוכנים להסביר בדיוק מה קורה – מתי התחילה הבעיה? אילו רעשים שמעתם? מה ניסיתם לעשות?
  • פנו גישה: ודאו שיש גישה נוחה למקרר ולשקע החשמל.

טיפים קטנים למניעה: איך לשמור על המקרר שלכם שמח וקר

נכון שאנחנו כאן כי המקרר כבר עשה בעיות, אבל כמו שאומרים, עדיף למנוע מאשר לתקן (או לקנות חדש). כמה הרגלים פשוטים יכולים להאריך את חיי המקרר ולשמור על פעולתו התקינה:

  • ניקוי סלילים קבוע: כן, שוב, אבל זה באמת חשוב! פעם בחצי שנה-שנה, זה כל מה שצריך.
  • אל תעמיסו יתר על המידה: מקרר מלא מדי מקשה על זרימת האוויר הקר. השאירו קצת מרווח בין הפריטים.
  • בדקו את אטמי הדלתות: מדי פעם, נקו את הגומיות ובצעו את מבחן הנייר כדי לוודא שהן עדיין אוטמות היטב.
  • כוונו לטמפרטורה הנכונה: אין צורך להקפיא את המקרר על ההגדרה הכי קרה. טמפרטורה של 3-4 מעלות צלזיוס בתא המזון ומינוס 18 מעלות במקפיא היא אידיאלית ברוב המקרים.
  • תנו לו "ספייס": השאירו מרווח של כמה סנטימטרים בין גב המקרר לקיר, וגם בצדדים אם אפשר, כדי לאפשר אוורור טוב של הסלילים והמדחס.
  • אל תכניסו אוכל חם: חכו שאוכל מבושל יתקרר לטמפרטורת החדר לפני שאתם מכניסים אותו למקרר. אוכל חם גורם למקרר לעבוד קשה יותר.

לסיכום: שמרו על קור רוח (תרתי משמע!)

מקרר שהפסיק לקרר זה מבאס, אין ספק. אבל כמו שראיתם, לא תמיד מדובר באסון. עם קצת ידע, כמה בדיקות פשוטות, וניקיון תקופתי, אפשר לפתור חלק מהבעיות לבד או לפחות להבין טוב יותר מה קורה לפני שקוראים לעזרה.

אל תפחדו להציץ מאחורי המקרר, לנקות את האבק, לבדוק את האטמים ולהקשיב לרחשים שהוא משמיע. לפעמים, כל מה שצריך זה קצת תשומת לב כדי להחזיר אותו לפעולה תקינה.

ואם בכל זאת הגעתם למסקנה שצריך טכנאי – עכשיו אתם יודעים טוב יותר מה לשאול, למה לצפות, ואיך לבחור את האיש הנכון למשימה. העיקר שהגלידה לא תימס והחלב יישאר קר!

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *