מרחק מקסימלי מותר בין יחידות במזגן מפוצל שאתם חייבים להכיר
יש דברים בחיים שאנחנו פשוט מקבלים כמובן מאליו.
כמו שהשמש זורחת בבוקר.
וכמו שהמזגן… ובכן, מקרר. או מחמם.
פשוט לוחצים על השלט.
אבל מתחת למכסה המנוע, או ליתר דיוק, עמוק בתוך הצנרת המסתורית שמחברת בין שתי הקופסאות האלו – האחת בפנים והשנייה בחוץ – יש עולם שלם של פיזיקה, הנדסה… ובעיקר, מגבלות שאתם כנראה לא מודעים אליהן.
והמגבלה הזו?
היא יכולה להיות ההבדל הדק בין קיץ צונן ונעים לבין קיץ דביק ומעצבן.
בין חשבון חשמל סביר לחשבון שיגרום לכם להתגעגע לחום.
ואפילו… בין מזגן שיחזיק שנים לבין אחד שיתקלקל לכם רגע אחרי שהאחריות נגמרה (בצירוף מקרים, כמובן).
אז מהו הסוד הגדול שמגביל את הביצועים של המזגן שלכם?
בואו נצלול פנימה.
למה המרחק בין היחידות בכלל מעניין מישהו? זה לא סתם צינור?
לכאורה, נשמע פשוט, נכון?
יש יחידה פנימית שפולטת אוויר נעים ויחידה חיצונית שמוציאה את החום החוצה.
מחוברות בצינורות.
אז מה זה משנה אם הצינור ארוך בשני מטר או בעשרה?
ובכן, זה משנה. ועוד איך משנה.
הצינורות האלה הם לא סתם צינורות.
הם עורקי החיים של המזגן שלכם.
בתוכם זורם חומר קירור מיוחד, המכונה "גז מזגנים" (למרות שברוב המקרים הוא למעשה נוזל או תערובת של נוזל וגז).
והמערכת כולה בנויה על פינג-פונג עדין ומדויק בין שתי היחידות, שבו החומר הזה עובר שינויי מצב צבירה – מנוזל לגז ובחזרה – כדי לספוג חום ממקום אחד ולפלוט אותו במקום אחר.
הבלטרינה העדינה של זרימת הקרר: לא סתם טפטוף
תחשבו על זה כמו על ריקוד.
חומר הקירור יוצא מהיחידה החיצונית כנוזל דחוס בלחץ גבוה.
הוא זורם לתוך היחידה הפנימית, שם הוא עובר דרך שסתום התפשטות (מין "מכשול" קטן).
המעבר הזה גורם ללחץ שלו לרדת בחדות.
כשהלחץ יורד, הנוזל רותח ומתאדה (כן, גם בטמפרטורות נמוכות!).
תהליך האידוי הזה סופג חום מהסביבה – כלומר, מהאוויר שעובר דרך סוללת הקירור ביחידה הפנימית.
האוויר מתקרר, ואתם מרגישים נעים.
עכשיו, חומר הקירור הוא כבר גז בלחץ נמוך.
הוא חוזר ליחידה החיצונית, שם המדחס (הלב הפועם והרועש לפעמים של המזגן) דוחס אותו שוב ללחץ גבוה.
הדחיסה הזו גורמת לגז להתחמם מאוד.
הגז החם זורם דרך סוללת הקונדנסור (החלק החיצוני), שם הוא פולט את החום הזה לאוויר שמחוץ לבית.
כשהוא מתקרר, הוא חוזר להיות נוזל, והמעגל מתחיל מחדש.
כל הריקוד הזה, כל שינויי הלחץ והטמפרטורה, תלויים בזרימה חלקה ויעילה של חומר הקירור.
כשהלחץ יורד… היעילות מתרסקת. והכיס שלכם משלם.
מה קורה כשהצנרת ארוכה מדי?
ובכן, הריקוד הזה נהיה פחות אלגנטי.
נוצר יותר מדי "חיכוך" בזרימת חומר הקירור.
זה גורם לירידת לחץ גדולה מדי לאורך הצינור הארוך.
כשיש ירידת לחץ גדולה מדי, המדחס צריך לעבוד קשה יותר.
הוא שואב את הגז בלחץ נמוך יותר ממה שהוא תוכנן לו, ודוחס אותו ללחץ גבוה יותר מהרגיל כדי להתגבר על המכשול של הצנרת הארוכה.
עבודה קשה יותר = צריכת חשמל גבוהה יותר.
עבודה קשה יותר לאורך זמן = בלאי מוגבר של המדחס.
בנוסף, ירידת הלחץ הזו יכולה להשפיע על כמות חומר הקירור שמגיע ליחידה הפנימית במצב נוזלי.
אם מגיע פחות נוזל, תהליך האידוי פחות יעיל.
פחות אידוי יעיל = פחות ספיגת חום = קירור חלש יותר.
וזה עוד לא הכל!
בתוך המדחס יש שמן שמסכך אותו.
השמן הזה מטייל קצת עם חומר הקירור במערכת.
כשהצנרת ארוכה מדי, ובעיקר כשיש הפרשי גובה גדולים, חלק מהשמן יכול להיתקע בצינורות ולא לחזור למדחס.
מדחס בלי מספיק שמן? זה בערך כמו מנוע מכונית בלי שמן.
נגמר מהר. ובצורה כואבת (ליחידה, ולכיס שלכם).
המספרים הקובעים: מה באמת מגביל אתכם?
אז מהו אותו "מרחק מקסימלי מותר"?
התשובה הקצרה והקצת מעצבנת היא: זה תלוי.
התשובה הארוכה והמועילה יותר היא: זה תלוי בכמה גורמים מרכזיים, והם אלו שמגדירים את המגבלה הספציפית של המזגן שלכם.
1. כוח הסוס של המזגן: שרירים קובעים גבולות
ככל שהמזגן גדול יותר (בעל כושר קירור/חימום גדול יותר, נמדד לרוב ב-BTU או "כוח סוס"), כך המדחס שלו לרוב חזק יותר.
מדחס חזק יותר יכול "לדחוף" את חומר הקירור לאורך מרחק גדול יותר ולהתגבר טוב יותר על ירידות לחץ.
לכן, למזגן 5 כ"ס יהיה לרוב מרחק מותר גדול יותר ממזגן 1 כ"ס.
2. קוטר הצנרת: הכביש המהיר או שביל עזים?
חומר הקירור זורם בצינורות נחושת.
במערכת מפוצלת טיפוסית יש שני צינורות: האחד דק (קו הנוזל) והשני עבה יותר (קו הגז/היניקה).
קוטר הצינורות קובע כמה קל לחומר הקירור לזרום.
בצינורות עבים יותר, יש פחות חיכוך.
לכן, מזגנים גדולים יותר משתמשים בצנרת בעלת קוטר גדול יותר כדי לאפשר זרימה טובה גם לאורך מרחק.
החלפה של צנרת דקה לצנרת עבה יותר יכולה, תיאורטית, לאפשר מרחק גדול יותר, אבל זה לא תמיד פשוט ותלוי במגבלות נוספות (ראו בהמשך).
3. הפרשי גובה: כוח הכבידה לא משחק לטובתכם
זה אולי הגורם המשמעותי ביותר, ולפעמים הכי מפתיע.
המרחק המקסימלי שמצוין במפרט הטכני מתייחס לרוב למרחק אופקי.
אבל מה קורה כשהיחידה החיצונית מותקנת למטה והפנימית למעלה (או להיפך)?
הפרשי הגובה האלה יוצרים אתגר משמעותי.
כשחומר הקירור עולה למעלה (מהחוץ לפנים, אם החוץ למטה), המדחס צריך להתגבר על כוח הכבידה.
כשחומר הקירור יורד למטה, זה אמנם עוזר לזרימה, אבל יכול ליצור סיכון גדול יותר לשמן להיתקע בצינור התחתון אם אין מהירות זרימה מספקת בחזרה למדחס.
הפרש גובה גדול יותר יכול להקטין משמעותית את המרחק האופקי המותר.
היצרנים לרוב מפרטים גם מרחק גובה מקסימלי.
יש אפילו טבלאות מיוחדות במדריכים הטכניים שמראות איך הפרש גובה משפיע על המרחק הכולל המותר.
4. סוג ודגם המזגן הספציפי: הוראות היצרן זה קודש!
זה הגורם החשוב ביותר, ש"אוסף" את כל הקודמים.
כל יצרן, עבור כל דגם מזגן ספציפי, מגדיר במדריך ההתקנה שלו את המרחק המקסימלי המותר (אופקי ואנכי) ואת קטרי הצנרת הנדרשים.
הם חישבו וניסו ובדקו את זה במעבדות שלהם.
ההוראות האלו מבוססות על הביצועים המדויקים של המדחס, המחליפי חום, שסתום ההתפשטות, וכל רכיב אחר במערכת.
התעלמות מהוראות היצרן היא לא רק ערובה לביצועים ירודים, אלא גם עילה מיידית לביטול האחריות.
אז המקור הסופי והמחייב ביותר הוא המדריך הטכני של המזגן הספציפי שלכם.
מה קורה כשמתקינים מזגן עם מרחק גדול מדי? הצרות מתחילות לזרום.
אף אחד לא רוצה לשמוע בשורות רעות, אבל חשוב להבין את הסיכונים.
כשהמרחק בין היחידות ארוך יותר ממה שהיצרן התיר:
- ירידה דרסטית ביעילות: המזגן עובד קשה יותר אבל מקרר פחות. זה כמו לרוץ מרתון בעלייה תלולה. היעילות האנרגטית (ה-COP או ה-EER) צונחת. חשבון החשמל מזנק.
- קירור וחימום חלשים: החום לא נספג ביעילות בפנים, והוא גם לא נפלט ביעילות בחוץ. התוצאה? ביצועים עלובים שלא תואמים את ההבטחות ואת צריכת החשמל.
- עומס יתר על המדחס: הלב של המערכת נאבק נואשות לדחוף את חומר הקירור לאורך המרחק המוגזם ולהתגבר על ירידות הלחץ והפרשי הגובה. זה מאיץ את השחיקה שלו.
- סיכון גבוה יותר לכליאת שמן: כאמור, השמן עלול להיתקע בצנרת, במיוחד אם יש הפרשי גובה משמעותיים. מדחס שעובד ללא סיכה מספקת הוא מתכון בטוח למוות מהיר ויקר.
- קשיי הפשרה (במצב חימום): בחורף, כשהיחידה החיצונית קופאת, המזגן עובר למצב הפשרה כדי להמיס את הקרח. זרימת חומר קירור לקויה יכולה לשבש את התהליך הזה.
- ביטול אחריות: התקנה שלא עומדת במפרטי היצרן מבטלת אוטומטית את האחריות. אם משהו משתבש, תאלצו לשלם על התיקון (או ההחלפה) מכיסכם.
בקיצור, ניסיון "לחסוך" במקום מיקום או להתעלם מהמגבלה הזו, יכול בסופו של דבר לעלות לכם ביוקר – גם בחשבונות חשמל חודשיים וגם בעלות תיקונים יקרים או אפילו החלפת המזגן מוקדם מהצפוי.
יש דרך לעקוף את החוקים? (רמז: אולי, אבל זה מסובך ויקר)
האם זה בלתי אפשרי לחבר מזגן עם מרחק גדול יותר מהמותר במפרט הבסיסי?
ובכן, לא תמיד. אבל זה דורש ידע, ניסיון, ולרוב, השקעה נוספת.
במערכות גדולות מאוד (מזגנים מרכזיים, מערכות VRF במבני משרדים וכו'), המרחקים יכולים להיות עצומים (מאות מטרים ואף יותר), אבל אלו מערכות אחרות לגמרי, שתוכננו לכך מראש.
במזגנים מפוצלים ביתיים, "עקיפת" המגבלה דורשת לרוב:
- שימוש בצנרת בקוטר גדול יותר: אם המדריך הטכני מאפשר זאת כאופציה למרחקים ארוכים יותר.
- הוספת שמן מדחס: במערכות ארוכות במיוחד, היצרן עשוי להורות על הוספת כמות קטנה ומדויקת של שמן למערכת כדי לפצות על שמן שיישאר בצנרת. זו פעולה שמצריכה דיוק מקסימלי וידע טכני.
- התאמת כמות חומר הקירור: מערכת ארוכה יותר דורשת לרוב כמות גז גדולה יותר מזו שמגיעה עם המזגן כשהוא מותקן עם הצנרת ה"סטנדרטית" שמגיעה מהמפעל (בדרך כלל מותאמת למרחק קצר של 5-7 מטרים). ההוספה חייבת להיות מדויקת, לפי משקל, בהתאם להוראות היצרן למרחק הצנרת הספציפי. הוספת יותר מדי גז מסוכנת באותה מידה כמו מעט מדי.
כל הפעולות הללו דורשות הבנה עמוקה של המערכת, ציוד מיוחד (כמו משקל גז מדויק ומכשיר ואקום חזק), ובעיקר – התייעצות עם הוראות היצרן הספציפיות לדגם המזגן ולמרחק ההתקנה המתוכנן.
זה לא משהו שאינסטלטור מזגנים "רגיל" שלא עבר הכשרה מתאימה לדגם הספציפי אמור לעשות על דעת עצמו.
אז האם אפשר? אולי. האם כדאי? רק אם זה הכרחי ומתבצע על ידי מתקין מוסמך ומנוסה שמכיר את הוראות היצרן הספציפיות ויש לו את הכלים והידע לבצע את ההתאמות הנדרשות.
ברוב המקרים, עדיף פשוט למקם את היחידות במקום שמאפשר עמידה במגבלת המרחק המקורית.
איך תדעו מה המרחק הנכון בשבילכם? המדריך למשתמש (והלקוח) החכם.
אז מה עושים עם כל המידע הזה?
קודם כל, נרגעים. לא כל מרחק "ארוך" הוא סוף העולם.
המטרה היא להיות מודעים ולשאול את השאלות הנכונות לפני ההתקנה.
1. בדקו את הוראות היצרן: אם אתם קונים מזגן חדש, נסו למצוא את המדריך הטכני שלו (לרוב זמין אונליין באתר היצרן תחת "תמיכה" או "הורדות"). חפשו את הסעיפים שדנים במרחק צנרת מקסימלי (Maximum Piping Length) ומרחק גובה מקסימלי (Maximum Elevation Difference). שם תמצאו את המספרים המדויקים לדגם שלכם.
2. תכננו מראש את המיקום: לפני שאתם קובעים עם מתקין, חשבו היכן תרצו למקם את היחידה הפנימית והיחידה החיצונית.
3. מדדו את המרחק (בערך): קחו סרט מדידה ונסו להעריך את המרחק בקו ישר בערך, וגם את הפרש הגובה.
4. דברו עם המתקין: זה השלב הכי חשוב. תשאלו את המתקין שאתם מזמינים:
- "מה המרחק המקסימלי המותר לדגם המזגן הזה לפי הוראות היצרן?"
- "בהתחשב במיקום המתוכנן (זה כאן בפנים, וזה כאן בחוץ), האם אנחנו עומדים במגבלת המרחק והגובה?"
- "האם נדרשות התאמות כלשהן (כמו הוספת גז או שמן) למרחק הזה, ואם כן, האם אתה מוסמך ומנוסה לבצע אותן בדיוק לפי הוראות היצרן?"
מתקין מקצועי ואמין לא יהסס לענות על השאלות האלה. הוא יכיר את המגבלות של הדגם הספציפי וידע האם ההתקנה אפשרית ותקינה במיקום המבוקש. אם המרחק גבולי או חורג מהמותר, הוא אמור להסביר לכם את המשמעויות ולהציע פתרונות (כמו שינוי מיקום או, במקרים מסוימים, התאמות מורכבות יותר).
אם מתקין אומר "אין בעיה, אני אשים צינור ארוך כמה שצריך, הכל יעבוד פיקס" בלי להתייחס למגבלות ספציפיות או לצורך בהתאמות – זה נורה אדומה.
שאלות נפוצות (והכי חשוב: תשובות שיחסכו לכם המון)
הנה כמה שאלות שכנראה עולות לכם לראש עכשיו:
שאלה: מהו בערך המרחק המקסימלי המותר במזגן מפוצל ביתי רגיל?
תשובה: זה משתנה המון לפי הגודל והיצרן. במזגנים קטנים (1-1.5 כ"ס) זה יכול להיות סביב 15-20 מטרים אופקיים. במזגנים גדולים יותר (3-5 כ"ס) זה יכול להגיע ל-25-30 מטרים ואף יותר בדגמים מסוימים. אבל שוב, תמיד חייבים לבדוק את המפרט של הדגם הספציפי! אל תסתמכו על הערכה גסה.
שאלה: האם הפרש גובה של כמה מטרים באמת משנה?
תשובה: בהחלט! לעיתים הפרש גובה הוא קריטי יותר מהמרחק האופקי. לדוגמה, במזגן מסוים, מרחק אופקי מקסימלי יכול להיות 20 מטר, אבל מרחק גובה מקסימלי יהיה רק 10 או 15 מטרים. הפרש גובה של 5 מטרים יכול "לצרוך" לכם כמה מטרים טובים מהמרחק האופקי המותר הכולל.
שאלה: קניתי מזגן. באריזה היה כמה מטרים של צנרת. האם זה אומר שזה המרחק המקסימלי?
תשובה: לא בהכרח. בדרך כלל, הצנרת שמגיעה עם המזגן מיועדת להתקנה "סטנדרטית" קצרה יחסית (כ-3-5 מטרים). אם אתם צריכים מרחק גדול יותר, המתקין יצטרך להשתמש בצנרת ארוכה יותר, ואז צריך לוודא שאתם עומדים במגבלה הכוללת ולהתאים את כמות הגז במערכת לפי המרחק החדש.
שאלה: המתקין אמר שצריך להוסיף גז כי המרחק גדול. האם זה מספיק?
תשובה: הוספת גז היא חלק הכרחי במרחקים ארוכים יותר מ"מרחק הבסיס" שהיצרן מילא במפעל, אבל זה לא תמיד מספיק. אם המרחק חורג מהמגבלה המקסימלית שהיצרן אישר גם עם התאמות, הוספת גז בלבד לא תפתור את הבעיה, והמזגן עדיין יעבוד בצורה לא יעילה ויסבול מבלאי מוגבר. וחשוב לא פחות: הוספת הגז חייבת להיות מדויקת, לפי משקל, בהתאם להוראות היצרן עבור המרחק הספציפי.
שאלה: יש לי מזגן ישן שהותקן לפני שנים עם צנרת ארוכה. איך אדע אם הוא בסדר?
תשובה: אם המזגן עובד ומקרר (או מחמם) ביעילות סבירה, ייתכן שהוא הותקן בתוך המגבלות של הדגם ההוא, או שעדיין לא נגרם נזק משמעותי. סימנים לבעיה יכולים להיות קירור חלש, חשבון חשמל גבוה ביחס לתפוקה, או תקלות חוזרות במדחס. אם יש לכם חשד, כדאי להזמין טכנאי מוסמך שיבדוק את לחצי העבודה של המזגן ויוכל לתת הערכה מקצועית.
שאלה: יש מרחק מינימלי מותר? מה אם היחידות קרובות מדי?
תשובה: מבחינת יעילות זרימת חומר הקירור, אין בדרך כלל בעיה עם מרחק קצר מדי (בדרך כלל המרחק המינימלי הוא 3 מטרים, כדי למנוע רעש ויברציות מהמדחס המועברים לבית). הבעיה במרחק קצר מאוד (פחות מ-3 מטרים) נוגעת בעיקר לרעש המועבר מהיחידה החיצונית ולוויברציות. מיקום קרוב מדי של היחידה החיצונית ליחידה הפנימית עלול גם לגרום לכך שהיחידה הפנימית תשאב אוויר חם שהיחידה החיצונית פלטה הרגע, מה שיפגע ביעילות הקירור.
בשורה התחתונה: אל תתנו למרחק הזה לקרר לכם את ההתלהבות (או את הבית)
אז כן, המרחק בין יחידות המזגן הוא לא סתם פרט טכני שולי.
זו מגבלה פיזיקלית והנדסית אמיתית שמשפיעה ישירות על הביצועים, היעילות, ואורך החיים של המערכת שלכם.
להתעלם ממנה זה כמו להתעלם מנורת אזהרה בדשבורד של האוטו.
אבל עם המידע הנכון ושיתוף פעולה עם מתקין מקצועי, אתם יכולים לוודא שהמזגן שלכם יותקן בצורה אופטימלית.
תדעו לשאול את השאלות הנכונות.
תבינו את התשובות.
וודאו שאתם עומדים במגבלות היצרן או שההתאמות הנדרשות מבוצעות כמו שצריך.
וכך, תוכלו ליהנות מקיץ צונן, מחשבון חשמל הגיוני, וממזגן שיעבוד נאמנה לשנים ארוכות.
בלי כאבי ראש. בלי תקלות מיותרות.
פשוט ללחוץ על השלט… ולדעת שמאחורי הקלעים, הכל עובד כמו שצריך. במרחק הנכון.