שגיאה 51 תמי 4: הפתרון הסודי שהטכנאים מסתירים מכם

קמתם בבוקר, חולמים על הקפה הראשון של היום, או אולי סתם על כוס מים קרים מרעננת אחרי אימון.

ניגשים בביטחון אל בר המים הנאמן שלכם, התמי 4.

לוחצים על הכפתור הנכסף, ו…בום!

במקום זרם מים חיים, מקבלים הודעה קריפטית על הצג: שגיאה 51.

מה זה אומר בכלל?

האם המכשיר התקלקל סופית?

צריך להזמין טכנאי ולפתוח את הארנק?

רגע, רגע, קחו נשימה עמוקה (ומשקה אחר, בינתיים).

שגיאה 51 היא אחת התקלות הנפוצות במכשירי תמי 4, ולמרבה השמחה, לא תמיד היא דורשת התערבות מקצועית יקרה.

במאמר הזה נפרק את שגיאה 51 לגורמים, נבין מאיפה היא מגיעה, ניתן לכם כלים פשוטים לנסות ולפתור אותה בעצמכם, ונדע מתי באמת הגיע הזמן לקרוא לעזרה.

אז במקום להתבאס על המים שלא יוצאים, בואו נהפוך אתכם למומחים הקטנים של התמי 4 שלכם!

מוכנים? יצאנו לדרך!

מה זו לעזאזל שגיאה 51? ולמה דווקא לי?!

אוקיי, אז מה מסתתר מאחורי המספר המסתורי הזה, 51?

בפשטות, שגיאה 51 בתמי 4 מצביעה על בעיה בזרימת המים אל תוך המכשיר.

תחשבו על זה כמו פקק תנועה קטן בדרך למסיבה של המים שלכם.

המכשיר מנסה למשוך מים כדי לחמם, לקרר, או סתם להעביר דרך הפילטר, אבל משהו בדרך עוצר אותו.

הוא מזהה שאין מספיק מים נכנסים, או שאין זרימה בכלל, ומציג את השגיאה כדי להתריע בפניכם שיש בעיה.

זה מנגנון הגנה חשוב, שנועד למנוע מהמכשיר לעבוד "על יבש" ולהינזק.

ולמה דווקא לכם? ובכן, אתם לא לבד. זו תקלה די שכיחה שיכולה לקרות לכל אחד, בדרך כלל בגלל סיבות די פשוטות שניתן לפתור בקלות.

אז אל תרגישו מקוללים, פשוט קראו הלאה ותבינו מה יכול לגרום לזה.

הסיבות הנפוצות להופעת שגיאה 51 – בואו נהיה בלשים לרגע

כמו בכל תעלומה טובה, גם כאן יש כמה "חשודים" עיקריים שיכולים לגרום לשגיאה 51 להופיע. בואו נחקור אותם אחד אחד:

בעיית הזנה? אולי הברז פשוט סגור… (כן, קורה!)

זה אולי נשמע מצחיק, אבל תתפלאו כמה פעמים הפתרון הוא פשוט ומתחת לאף.

בר המים שלכם מחובר לצנרת הביתית באמצעות צינור דק, ובדרך כלל יש ברז קטן (נקרא "ברז ניל" או "ברז הזנה") ששולט על זרימת המים הספציפית למכשיר.

לפעמים, במהלך ניקיון, הזזת רהיטים, או סתם בטעות, מישהו סוגר את הברז הזה, או לא פותח אותו עד הסוף.

התוצאה? אין מים לתמי 4, והוא מציג שגיאה 51.

פשוט, נכון? אבל זה חשוד מרכזי שחייבים לבדוק ראשון.

לחץ מים נמוך – התמי 4 שלכם צמא!

בר המים שלכם צריך לחץ מים מינימלי כדי לעבוד כמו שצריך.

אם יש בעיית לחץ מים כללית בבניין או באזור שלכם (למשל, עבודות תשתית של העירייה, פיצוץ בצנרת ראשית, או סתם קומה גבוהה בבניין ישן), ייתכן שהלחץ שמגיע לתמי 4 נמוך מדי.

במצב כזה, המכשיר יתקשה למשוך את כמות המים הדרושה ויציג את השגיאה.

איך בודקים? פשוט פתחו ברז אחר בבית (במטבח, באמבטיה) ובדקו אם הזרם חלש מהרגיל.

אם כן, הבעיה כנראה לא ספציפית לתמי 4 אלא כללית יותר.

הפילטר והנורה עשו את שלהם? זמן להחלפה!

בתוך התמי 4 שלכם יש שני רכיבים חשובים שדורשים החלפה תקופתית:

  • הסנן (פילטר): מסנן את המים מלכלוך, חול, חלודה וטעמי לוואי. עם הזמן הוא נסתם וזרימת המים דרכו נחלשת.
  • נורת UV: אחראית על טיהור המים מחיידקים ווירוסים באמצעות קרינה אולטרה-סגולה. גם לה יש אורך חיים מוגבל.

המכשיר שלכם מתוכנת לעקוב אחרי זמן השימוש או כמות המים שעברו דרך הרכיבים האלה.

כשהגיע הזמן להחלפה, הוא בדרך כלל מתריע על כך בנפרד.

אבל, לפעמים, סנן סתום במיוחד או תקלה הקשורה למערכת הנורה יכולים לשבש את זרימת המים בצורה כזו שהמכשיר יפרש זאת כשגיאה 51.

למה? כי החיישנים מזהים זרימה חלשה או לא סדירה, והסיבה הבסיסית היא שהפילטר או הנורה סיימו את תפקידם וחוסמים את המעבר.

לכן, אם לא החלפתם סנן/נורה הרבה זמן, והופיעה שגיאה 51 – יש סיכוי טוב שזה הקשר.

צינור מים מקופל או סתום – הפקק הסודי של תמי 4

מאחורי המכשיר שלכם, מחובר צינור דק וגמיש שמוביל את המים מהברז אל התמי 4.

אם הצינור הזה התקפל בטעות (למשל, כשדחפתם את המכשיר קרוב מדי לקיר), או אם נכנסה לתוכו סתימה קטנה (פחות נפוץ, אבל אפשרי), זרימת המים תיפגע.

זה כמו לנסות לשתות דרך קשית מקופלת – פשוט לא עובד טוב.

והמכשיר? הוא יגיב בדרך היחידה שהוא מכיר: שגיאה 51.

בעיה בחיישן הזרימה? האם המכשיר מבולבל?

בתוך התמי 4 יש רכיב קטן וחכם שנקרא חיישן זרימה.

התפקיד שלו הוא למדוד את כמות וקצב המים שנכנסים למכשיר.

לפעמים, החיישן הזה עצמו יכול להתקלקל או להשתבש.

הוא עלול "לחשוב" שאין זרימת מים, גם כשהכל תקין, או לתת קריאות שגויות.

במקרה כזה, למרות שכל הברזים פתוחים, הלחץ תקין והצינורות בסדר – עדיין תקבלו שגיאה 51.

זו בדרך כלל בעיה שדורשת בדיקה והחלפה על ידי טכנאי, כי החיישן הוא רכיב פנימי.


אוקיי, הבנתי את הבעיות. מה אני עושה עכשיו?! מדריך DIY לשחרור ה-51

עכשיו כשאנחנו מבינים את החשודים המרכזיים, בואו נעבור לשלב המעשי. מה אתם יכולים לעשות בעצמכם לפני שאתם מרימים טלפון לטכנאי? הנה כמה צעדים פשוטים:

שלב 1: נשימה עמוקה ובדיקת הברז (הכי קל!)

כן, אנחנו חוזרים לזה, כי זה הדבר הראשון והכי קל לבדוק.

  1. גשו אל מתחת לכיור (בדרך כלל שם ממוקם הברז).
  2. אתרו את הברז הקטן שמחובר לצינור הדק שהולך לתמי 4.
  3. ודאו שהידית של הברז פתוחה עד הסוף (בדרך כלל, כשהידית מקבילה לכיוון הצינור).
  4. אם הוא היה סגור או פתוח חלקית, פתחו אותו לגמרי.
  5. חזרו לתמי 4 ובדקו אם השגיאה נעלמה (לפעמים צריך לנתק מהחשמל ולחבר מחדש, ראו שלב 3).

נשמע טריוויאלי? חכו שתגלו שזה היה הפתרון…

שלב 2: בדיקת לחץ המים בבית – המבחן הגדול

כמו שאמרנו, אם אין לחץ מים כללי, גם התמי 4 יסבול.

  1. פתחו ברז רגיל בבית (כיור מטבח, אמבטיה) למים קרים.
  2. שימו לב לעוצמת הזרם. האם הוא חלש משמעותית מהרגיל?
  3. אם כן, ייתכן שיש בעיה כללית בצנרת הבית או באספקת המים לאזור. במקרה כזה, שגיאה 51 היא רק סימפטום. צרו קשר עם ועד הבית או תאגיד המים המקומי.
  4. אם הלחץ בברזים האחרים תקין, הבעיה כנראה כן קשורה ספציפית לתמי 4 או לחיבור שלו. המשיכו לשלב הבא.

שלב 3: ניתוק מהחשמל והמתנה – הריסט הקלאסי

לפעמים, כל מה שהמכשיר צריך זה איפוס קטן כדי "להתעורר" מחדש ולסדר את המחשבות האלקטרוניות שלו.

  1. נתקו את התקע של התמי 4 מהשקע בקיר.
  2. המתינו כ-5 עד 10 דקות. תנו לו לנוח קצת.
  3. חברו את התקע בחזרה לשקע.
  4. המתינו שהמכשיר יסיים את תהליך האתחול שלו (זה יכול לקחת דקה או שתיים).
  5. בדקו אם שגיאה 51 עדיין מופיעה.

הריסט הזה יכול לפתור תקלות תקשורת פנימיות או "תקיעות" רגעיות של המערכת.

שלב 4: בדיקת הצינורות מאחור – משחק הבלשים ממשיך

זוכרים את הצינור הדק שמאחורי המכשיר? הגיע הזמן לתת לו קצת תשומת לב.

  1. בזהירות, הזיזו את מכשיר התמי 4 מעט קדימה, הרחק מהקיר, כדי שתוכלו לראות את הצינור המחובר אליו מאחור.
  2. עקבו אחרי הצינור לכל אורכו, מהחיבור למכשיר ועד לנקודת החיבור לברז/קיר.
  3. חפשו קיפולים חדים, לחצים או מעיכות בצינור. ודאו שהוא לא נצבט בין המכשיר לקיר או לארון.
  4. אם מצאתם קיפול, ישרו אותו בעדינות.
  5. ודאו שהחיבורים בשני קצוות הצינור הדוקים ולא נוזלים (למרות שזה פחות קשור לשגיאה 51, על הדרך).
  6. החזירו את המכשיר למקומו, וודאו שהצינור נשאר חופשי ולא נלחץ שוב.
  7. בדקו אם השגיאה נעלמה (שוב, אולי תצטרכו ריסט קטן מהחשמל).

שלב 5 (למתקדמים וזהירים!): איפוס תקלת סנן/נורה

חשוב מאוד: שלב זה רלוונטי רק אם אתם יודעים בוודאות שהגיע הזמן להחליף סנן או נורה, או אם בדיוק החלפתם אותם ושכחתם לאפס את המונה במכשיר.

אם לא הגיע הזמן להחלפה או לא החלפתם – אל תאפסו! איפוס כזה "משקר" למכשיר וגורם לו לחשוב שהרכיבים חדשים, מה שעלול לפגוע באיכות המים ובפעולת המכשיר.

תהליך האיפוס משתנה בין דגמי התמי 4 השונים. בדרך כלל הוא כולל לחיצה ארוכה על כפתור מסוים או שילוב של כמה כפתורים.

ההמלצה הטובה ביותר: עיינו במדריך למשתמש הספציפי של הדגם שלכם כדי למצוא את הוראות האיפוס המדויקות.

לפעמים, איפוס המונה של הסנן/נורה יכול "לשחרר" את שגיאה 51, במיוחד אם היא נגרמה בגלל זרימה חלשה הקשורה לסנן ישן.

אבל שוב, הדגישו: בצעו זאת רק אם רלוונטי להחלפת הסנן/נורה!


שאלות נפוצות ששורפות לכם בראש (ואנחנו כאן כדי לכבות את האש!)

שאלה: האם שגיאה 51 מסוכנת למכשיר?

תשובה: בדרך כלל, השגיאה עצמה לא מסוכנת באופן מיידי. היא מנגנון הגנה. אבל, הבעיה שגורמת לשגיאה (כמו חוסר מים) כן יכולה להזיק למשאבה או לגוף החימום אם המכשיר ינסה לעבוד ללא מים לאורך זמן. לכן חשוב לטפל בבעיה ולא להתעלם ממנה.

שאלה: ניסיתי הכל והשגיאה חוזרת. מה עכשיו?

תשובה: אם עברתם על כל שלבי ה-DIY, בדקתם את הברז, הלחץ, הצינור, עשיתם ריסט, ואפילו וידאתם שהסנן/נורה תקינים (או הוחלפו ואופסו כראוי), וכבר אין לכם רעיונות – כנראה הגיע הזמן להרים טלפון לטכנאי מוסמך. ייתכן שהבעיה היא בחיישן פנימי או ברכיב אחר שדורש בדיקה מקצועית.

שאלה: האם החלפת סנן/נורה בעצמי יכולה לגרום לשגיאה 51?

תשובה: כן, זה אפשרי. אם הסנן החדש לא הוכנס כראוי למקומו, או אם הנורה לא חוברה נכון, זה עלול לחסום את זרימת המים או לשבש את פעולת החיישנים. כמו כן, אם שכחתם לאפס את המונה אחרי ההחלפה, המכשיר עדיין עשוי "לחשוב" שהרכיב ישן ולעורר בעיות. חשוב מאוד לעקוב בקפדנות אחר הוראות ההחלפה והאיפוס.

שאלה: כמה עולה תיקון שגיאה 51 על ידי טכנאי?

תשובה: המחיר יכול להשתנות מאוד. הוא תלוי בסיבת התקלה ובמה שצריך לעשות. אם הבעיה היא רק ברז סגור או צינור מקופל שהטכנאי מסדר, תשלמו בעיקר על הביקור עצמו (בדרך כלל מתחיל מאזור ה-250-350 ש"ח, תלוי בטכנאי ובזמן). אם צריך להחליף חלק, כמו חיישן זרימה או אפילו כרטיס פיקוד, העלות תהיה גבוהה יותר ותכלול את מחיר החלק והעבודה. תמיד כדאי לבקש הצעת מחיר מראש.

שאלה: האם אני יכול להמשיך להשתמש במכשיר עם שגיאה 51?

תשובה: ברוב המקרים, לא ממש. כשהשגיאה פעילה, המכשיר בדרך כלל נועל את האפשרות להוציא מים (קרים, חמים או פושרים), בדיוק כדי למנוע נזק מעבודה ללא זרימה תקינה. אז גם אם תרצו, כנראה לא תצליחו להוציא מים עד שהתקלה תיפתר.

שאלה: האם יש דגמים של תמי 4 שנוטים יותר לשגיאה 51?

תשובה: שגיאה 51 היא תקלה די גנרית שקשורה לזרימת מים ויכולה להופיע בדגמים שונים של תמי 4 (כמו פמילי, פרימו, אדג', טאצ', ועוד). קשה להצביע על דגם ספציפי ש"סובל" ממנה יותר מאחרים. זה יותר קשור לתנאי ההתקנה (לחץ מים, איכות חיבור), לתחזוקה (החלפת סננים בזמן), ולאופן השימוש, מאשר לדגם עצמו.


מתי להרים ידיים (ולטלפון)? קריאה לטכנאי בלי רגשות אשם

ניסיתם את כל הטריקים בספר ה-DIY?

הברז פתוח לרווחה, הלחץ בבית שוצף, הצינור ישר כמו סרגל, עשיתם ריסט ועוד ריסט, והחלפתם סנן ממש אתמול?

ועדיין, ה-51 המעצבן הזה מסרב להיעלם?

זה הזמן להודות באומץ שמיציתם את אפשרויות הטיפול העצמי ולהזמין איש מקצוע.

אל תרגישו רע עם זה! יש תקלות שמצריכות ידע וכלים שאין לכל אחד בבית.

מתי כדאי במיוחד לקרוא לטכנאי:

  • כל שלבי ה-DIY נכשלו: עברתם על כל מה שכתבנו פה, והשגיאה ממשיכה.
  • אתם לא בטוחים או לא מרגישים בנוח: אם אתם חוששים לגרום יותר נזק מתועלת, או שפשוט אין לכם זמן/סבלנות להתעסק עם זה – טכנאי הוא הפתרון.
  • חשד לבעיה פנימית: אם יש סימנים אחרים (רעשים מוזרים, נזילות שלא היו קודם) או שפשוט יש לכם תחושה שהבעיה עמוקה יותר מחסימה פשוטה.
  • התקלה חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה: אם אתם מצליחים לסדר את זה זמנית, אבל שגיאה 51 חוזרת כל כמה ימים – כנראה יש בעיה בסיסית שדורשת אבחון מקצועי.

כשאתם מזמינים טכנאי, חשוב לבחור מישהו אמין, מנוסה בתיקון ברי מים, ורצוי עם המלצות. אתם יכולים להיעזר באתרים כמו FixGuide כדי למצוא בעלי מקצוע מומלצים באזורכם.

טיפים למניעה: איך לגרום לתמי 4 שלכם לשכוח מהמספר 51?

כמו בהרבה דברים בחיים, גם כאן – מניעה עדיפה על תיקון.

אז מה אפשר לעשות כדי להקטין את הסיכוי לפגוש שוב את שגיאה 51 בעתיד?

  • תחזוקה, תחזוקה, תחזוקה: הקפידו להחליף סנן ונורת UV בזמן, לפי המלצות היצרן (בדרך כלל כל חצי שנה לסנן, כל שנה לנורה, או לפי התראת המכשיר). זה הדבר החשוב ביותר לשמירה על זרימת מים תקינה ובריאות המכשיר.
  • אל תתעלמו מהתראות: אם המכשיר מתריע שצריך להחליף סנן/נורה – אל תדחו את זה. סנן סתום הוא מתכון בטוח לבעיות זרימה.
  • בדיקה ויזואלית תקופתית: מדי פעם, כשאתם מנקים את השיש, העיפו מבט על ברז הניל ועל הצינור מאחורי המכשיר. ודאו שהכל נראה תקין, שהברז פתוח עד הסוף ושהצינור לא מקופל.
  • היו ערניים ללחץ המים: אם אתם שמים לב שלחץ המים בבית יורד באופן כללי, טפלו בזה מול הגורמים הרלוונטיים לפני שזה ישפיע גם על בר המים.
  • התקנה מקצועית: אם אתם מתקינים מכשיר חדש או מעבירים מכשיר קיים, ודאו שההתקנה מבוצעת על ידי מתקין מוסמך שיודע לחבר הכל נכון ולוודא לחץ מים תקין בנקודת החיבור.

קצת תשומת לב שוטפת יכולה לחסוך לכם הרבה כאב ראש (וצמא) בהמשך.

סיכום: הפכתם למאסטרים של שגיאה 51! (טוב, כמעט)

אז זהו, סיימנו את המסע המשותף שלנו בעקבות שגיאה 51 המסתורית.

ראינו שהיא לא כזו מפחידה כמו שהיא נראית, ושבמקרים רבים, הפתרון נמצא ממש בהישג ידכם.

מבדיקה פשוטה של ברז, דרך ריסט מהחשמל ועד לבדיקת הצינור מאחור – יש לכם עכשיו ארגז כלים בסיסי להתמודדות עם התקלה הזו.

זכרו את השלבים, אל תפחדו לנסות (בזהירות!), ודעו גם מתי הגיע הזמן להרים ידיים ולקרוא למומחה אמיתי.

והכי חשוב – אל תשכחו את התחזוקה השוטפת. היא המפתח לשקט נפשי ולמים זורמים וחופשיים משגיאות.

עכשיו, אחרי שקראתם את כל המאמר הזה, אתם לא רק יודעים מה לעשות כשמופיעה שגיאה 51 – אתם גם מבינים למה היא קורית.

הידע הזה הוא כוח! השתמשו בו בחוכמה.

ועכשיו, אם הצלחתם לפתור את הבעיה – לכו תכינו לעצמכם סוף סוף את הקפה או המים הקרים שמגיעים לכם!

תהנו!

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *