תמי 4 תקלה 60: הפתרון המהיר שלא רוצים שתגלו
הצליל המעצבן הזה.
הנורה המהבהבת.
כן, אנחנו יודעים בדיוק על מה אתם מדברים.
תקלה 60 בתמי 4.
האורח הבלתי קרוא הזה שמחליט להופיע בדיוק כשאתם הכי צמאים, או גרוע מכך, כשמגיעים אורחים.
אבל רגע לפני שאתם נכנסים לפאניקה או שולחים את המכשיר שלכם לגמלאות מוקדמות, בואו ניקח נשימה עמוקה.
כי התקלה הזו, למרות שהיא מרגישה כמו סוף העולם, היא ברוב המקרים ידידותית למשתמש הרבה יותר ממה שנדמה.
היא מדברת אלינו בשפה שלה, ואחרי שתקראו את המדריך הזה, גם אתם תבינו אותה.
ותדעו בדיוק מה לעשות.
חסכון בזמן, בכסף, והכי חשוב – חזרה למים נקיים וקרים (או חמים!) בלי דרמות.
קחו כוס מים (אם אפשר…) ובואו נצלול פנימה.
תקלה 60 בתמי 4: מה היא מנסה לומר לנו בעצם?
אוקיי, בואו נשים את הדברים על השולחן.
תקלה 60 היא לא שפה סודית של חייזרים.
היא קוד.
קוד שמערכת הניטור החכמה של תמי 4 (כן, יש לה כזו!) מפעילה כדי להגיד לנו שמשהו לא זורם.
תרתי משמע.
היא מצביעה לרוב על בעיה בקצב זרימת המים למכשיר.
זרימה איטית מדי.
או לפעמים, כמעט לא קיימת.
תחשבו על זה ככה: המכשיר צריך לקבל כמות מסוימת של מים בלחץ מסוים כדי לעבוד כמו שצריך.
לסנן אותם, לקרר או לחמם, ולתת לכם את הכוס המרווה הזו.
אם המים לא מגיעים אליו בקצב הנכון, הוא נתקע.
ואז הוא מפעיל את קוד החירום: תקלה 60.
זה יכול לקרות בכניסת המים למכשיר, בתוך מערכת הסינון, או אפילו בדרך מהברז הראשי שלכם עד למכשיר.
7 סיבות אפשריות לתקלה 60 (ואיך לזהות את האשם?)
אז מה גורם לזרימה האיטית הזו?
בואו נעבור על רשימת החשודים העיקריים.
אל תדאגו, רובם לא עבריינים סדרתיים וקל יחסית לטפל בהם.
1. הפילטר הסתום: האשם מספר אחת, בדרך כלל!
כן, כן, שמעתם נכון.
ב-90% מהמקרים (זה לא נתון רשמי, אבל מרגיש נכון!) הבעיה היא פילטר ממים סתום.
הפילטר הזה עובד קשה.
הוא עוצר חלקיקים, אבנית, כל מיני דברים שלא הייתם רוצים לשתות.
עם הזמן, הוא מתמלא.
כשהוא מתמלא מדי, הוא הופך להיות כמו פקק תנועה.
הוא מונע מהמים לזרום דרכו בחופשיות ובלחץ הנדרש.
- איך לזהות? אם עבר זמן מאז החלפת הפילטר האחרונה (לרוב ההמלצה היא כל 6 חודשים), או אם שמתם לב שהזרימה מהברז של התמי 4 איטית מהרגיל עוד לפני הופעת התקלה – כנראה שהפילטר הוא העניין.
- פתרון? החלפת פילטר. פשוט ויעיל. נרחיב על זה בהמשך כי זה קריטי.
2. לחץ מים נמוך מהבית: האם הבעיה אצלכם?
לפעמים הבעיה לא במכשיר עצמו, אלא במקור.
לחץ המים הכללי בבית נמוך מדי.
זה יכול לקרות בגלל עבודות תשתית ברחוב, בעיות בצנרת הראשית של הבניין, או אפילו סתם תקופה של צריכה מוגברת בשכונה.
- איך לזהות? בדקו את לחץ המים בברזים אחרים בבית. אם גם שם הזרימה חלשה, הבעיה כנראה כללית ולא רק בתמי 4.
- פתרון? לפעמים צריך פשוט לחכות (עבודות ברחוב). לפעמים צריך לבדוק את הברז הראשי של הבית או הדירה ולוודא שהוא פתוח עד הסוף. אם הבעיה כרונית, ייתכן שתצטרכו שרברב שיבדוק את צנרת הבית או התקנת מגביר לחץ.
3. בעיה בווסת הלחץ: החבר הקטן והחשוב
למכשיר תמי 4 יש וסת לחץ קטן בכניסת המים.
התפקיד שלו הוא לוודא שהלחץ שנכנס למכשיר הוא בטווח הנכון.
אם הווסת הזה מתקלקל, הוא יכול להגביל את הזרימה או להוריד את הלחץ יותר מדי.
- איך לזהות? קצת יותר קשה לזהות לבד בלי ידע טכני. זה בדרך כלל משהו שבודק טכנאי.
- פתרון? החלפת וסת הלחץ על ידי טכנאי.
4. שסתום הסולנואיד עייף?
שסתום הסולנואיד הוא שסתום חשמלי שנפתח ונסגר כדי לאפשר או לחסום את כניסת המים למכשיר.
אם השסתום הזה לא נפתח כמו שצריך, או שהוא תקוע, המים פשוט לא יעברו.
- איך לזהות? שוב, דורש קצת יותר ידע טכני לבדוק אותו. לפעמים אפשר לשמוע "קליק" כשהוא נפתח, אבל זה לא תמיד חד משמעי.
- פתרון? החלפת שסתום הסולנואיד על ידי טכנאי.
5. אוויר במערכת: בועות טורדניות
לפעמים, במיוחד אחרי החלפת פילטר או ניתוק המכשיר, יכול להיכנס אוויר למערכת המים.
בועות אוויר גדולות יכולות ליצור "פקק" ולמנוע זרימה חלקה של מים.
- איך לזהות? לעיתים קרובות מופיע אחרי טיפול במכשיר. אפשר לשמוע רעשים מוזרים של זרימת מים (כמו גרגור) כשהמכשיר מנסה למלא את המיכל.
- פתרון? לפעמים מספיק לתת למכשיר "לרוץ" קצת (אפילו אם הוא מציג תקלה) כדי שהאוויר ישתחרר. יש דגמים עם פונקציית ריקון אוויר. בדקו במדריך למשתמש שלכם.
6. חיישן זרימה מקולקל: ה"מוח" שמשקר
למכשיר יש חיישן שמודד את קצב זרימת המים.
אם החיישן הזה לא תקין, הוא יכול לשדר למכשיר שהוא לא מקבל מספיק מים, גם אם בפועל הכל תקין.
הוא פשוט "קורא" את המצב לא נכון.
- איך לזהות? זו תקלה אלקטרונית יותר. קשה לזהות לבד.
- פתרון? החלפת חיישן הזרימה על ידי טכנאי.
7. כרטיס פיקוד ראשי: התרחיש הפחות נעים
במקרים נדירים יחסית, התקלה יכולה לנבוע מבעיה בכרטיס הפיקוד הראשי של המכשיר – ה"מוח" הגדול שמנהל את הכל.
אם הוא לא עובד כמו שצריך, הוא יכול לקרוא שגיאות שלא קיימות או לא להפעיל את הרכיבים בצורה נכונה.
- איך לזהות? בדרך כלל מופיע יחד עם תקלות אקראיות אחרות שהמכשיר מציג. קשה לזהות בוודאות בלי בדיקה מקצועית.
- פתרון? החלפת כרטיס הפיקוד על ידי טכנאי מוסמך. זה אחד התיקונים היקרים יותר.
אז מה עושים קודם? מדריך ה-DIY המזורז!
רגע לפני שאתם מרימים טלפון לשירות לקוחות או לטכנאי (או מתייאשים לגמרי), יש כמה דברים שאתם יכולים וצריכים לבדוק לבד.
זה לרוב יחסוך לכם ביקור טכנאי מיותר ו/או כסף.
בואו נעבור על הצ'ק ליסט:
- בדיקת הברז הראשי: וודאו שהברז שממנו מחובר התמי 4 (הברז הקטן מתחת לכיור, או איפה שהוא מחובר) פתוח לגמרי. לפעמים הוא נסגר בטעות במהלך ניקיון או עבודות אחרות. וודאו גם שהברז הראשי של הבית/דירה פתוח עד הסוף.
- בדיקת לחץ מים כללי: פתחו ברז אחר בבית (כיור אמבטיה, מטבח) ובדקו שהלחץ תקין. אם גם שם הוא נמוך משמעותית, כנראה הבעיה כללית.
- איפוס המכשיר: נתקו את התמי 4 מהחשמל. חכו דקה או שתיים. חברו בחזרה. לפעמים, כמו כל מכשיר אלקטרוני, הוא סתם צריך ריסטרט קטן. זה יכול לפתור תקלות זמניות.
- בדיקת הפילטר (התקנה): אם החלפתם פילטר לאחרונה, וודאו שהוא יושב נכון במקום. שהוא מסובב עד הסוף ונעול בצורה הרמטית. התקנה לא נכונה יכולה למנוע זרימת מים.
- החלפת פילטר (אם הגיע הזמן או יש ספק): אם עברו 6 חודשים מההחלפה האחרונה, או אם אתם לא זוכרים מתי היתה ההחלפה, או אם בדקתם את כל השלבים הקודמים – זה השלב להחליף פילטר. כפי שהזכרנו, זה האשם הנפוץ ביותר. גם אם הפילטר לא נראה "מלוכלך" מבחוץ, יכול להיות שהוא סתום מבפנים.
- בדיקת צינור המים: וודאו שצינור המים שמחבר את התמי 4 למקור המים לא מקופל, מעוך או לחוץ. נתיב מים חסום פיזית יגרום לתקלה מיידית.
הפילטר: המדריך המלא להחלפה מוצלחת (כי כנראה זה זה!)
טוב, סטטיסטית, הסיכוי הכי גבוה הוא שהפילטר הוא הבעיה.
אז בואו נדבר עליו ברצינות.
החלפת פילטר היא פעולה פשוטה יחסית, שכל אחד יכול לעשות.
אבל כמו כל דבר בחיים, גם כאן יש כמה דגשים כדי שלא תגרמו ליותר נזק מתועלת.
למה פילטר סתום גורם לתקלה 60? הפיזיקה מאחורי הקלעים!
המכשיר "מרגיש" את הלחץ.
הוא יודע כמה לחץ מים אמור להגיע אליו כשהוא מפעיל את שסתום הכניסה.
כשיש פילטר סתום, המים מנסים לעבור דרך מחסום.
הלחץ בצד השני של המחסום יורד משמעותית.
המכשיר מזהה את נפילת הלחץ הזו כזרימה איטית או חסרה.
ואז… בום! תקלה 60.
זה כמו לנסות לנשוף אוויר דרך קשית שתייה סתומה למחצה.
קשה, איטי, ולחץ האוויר בצד השני נמוך מאוד.
צעד אחר צעד: איך להחליף פילטר כמו מקצוענים?
ההליך המדויק יכול להשתנות קצת בין דגמי תמי 4 השונים, אבל העקרונות זהים:
- קנו פילטר מתאים: וודאו שאתם קונים פילטר תואם לדגם המכשיר שלכם. יש פילטרים מקוריים ויש תחליפיים איכותיים. וודאו שהוא מתאים.
- סגרו את ברז המים למכשיר: זה קריטי! לא רוצים להציף את הבית. הברז הקטן שמחובר למכשיר (לרוב מתחת לכיור). סגרו אותו הרמטית.
- נתקו את המכשיר מהחשמל: עניין של בטיחות, גם אם לא עובדים עם מים חמים או קרים כרגע.
- שחררו את הלחץ: לפני שמוציאים את הפילטר הישן, כדאי לשחרר את הלחץ שנותר בצנרת הפנימית. בדרך כלל עושים זאת על ידי פתיחת הברז הקר או החם במכשיר לכמה שניות (עכשיו כשהמים סגורים והמכשיר מנותק, ייצאו רק כמה טיפות או שארית מים).
- הוציאו את הפילטר הישן: לרוב הפילטרים יושבים בסיבוב. סובבו נגד כיוון השעון (או לפי ההוראות הספציפיות לדגם שלכם) עד שהוא משתחרר. שימו לב, יכולים לטפטף קצת מים. הכינו סמרטוט או כלי קיבול קטן מתחת.
- הכניסו את הפילטר החדש: וודאו שהאטמים (גומיות שחורות קטנות) על הפילטר החדש במקום. הכניסו את הפילטר לתושבת שלו וסובבו בכיוון השעון עד שהוא ננעל בחוזקה. אל תכריחו, זה אמור להיכנס יחסית בקלות ולהינעל.
- פתחו מחדש את ברז המים: עשו זאת לאט. הקשיבו וודאו שאין נזילות באזור הפילטר. אם יש, סגרו מיד, בדקו שהפילטר יושב נכון והגומיות במקום, ונסו שוב.
- חברו את המכשיר לחשמל: המכשיר יתחיל תהליך מילוי אוטומטי. זה יכול לקחת כמה דקות. שימו לב לרעשים של זרימת המים.
- שחררו אוויר: לאחר המילוי, כדאי לשחרר אוויר שייתכן שנכנס. פתחו את ברז המים הקרים (ולאחר מכן החמים, בזהירות!) ותנו למים לזרום לכמה שניות עד שהזרימה אחידה ואין "גיהוקים" של בועות אוויר. ייתכן שתצטרכו לעשות זאת מספר פעמים.
- אפסו את התקלה במכשיר: בחלק מהדגמים תצטרכו לאפס ידנית את התקלה (לרוב על ידי לחיצה ארוכה על כפתור מסוים או דרך תפריט). בדקו במדריך למשתמש איך מאפסים תקלה או מונה פילטר ספציפית אצלכם. אם התקלה נבעה מפילטר סתום, איפוס זה אמור לפתור אותה.
מתי חייבים לרוץ לטכנאי? לא להתבייש לבקש עזרה!
עשיתם את כל מה שכתוב למעלה?
החלפתם פילטר כמו אלופים?
ויש עדיין תקלה 60 עקשנית?
אז הגיע הזמן להרים טלפון.
יש תקלות שתמי 4 לא מצפה מכם לתקן לבד.
תקלות שדורשות כלים מיוחדים, ידע מעמיק בחשמל ואינסטלציה, או גישה לרכיבים פנימיים רגישים.
לנסות לטפל בהן לבד יכול לגרום יותר נזק מתועלת.
ומכשיר ששוה אלפי שקלים זה לא משהו שרוצים להרוס בגלל "בוא ננסה לפתוח את זה עם מברג".
אז מתי לא להתמהמה ופשוט להזמין טכנאי מוסמך?
- ניסיתם להחליף פילטר ווידאתם שהוא מותקן נכון, וגם עשיתם איפוס למכשיר, והתקלה עדיין מופיעה.
- לחץ הממים בבית תקין לגמרי, וגם הברז של התמי 4 פתוח עד הסוף, אבל המכשיר עדיין מדווח על תקלה 60.
- אתם שומעים רעשים חריגים מהמכשיר כשאתם מנסים להוציא מים או כשהוא מתמלא.
- התקלה מופיעה מיד אחרי התקנה חדשה של המכשיר או אחרי שהועבר ממקום למקום.
- אתם חושדים בבעיה בווסת הלחץ או בשסתום הסולנואיד (בדרך כלל טכנאי מאבחן זאת).
- פשוט לא נוח לכם להתעסק עם המכשיר ואתם מעדיפים שאיש מקצוע יעשה זאת. וזה לגיטימי לחלוטין!
טכנאי מוסמך יידע לאבחן במדויק את מקור הבעיה, אם זה רכיב פנימי תקול כמו וסת לחץ, שסתום סולנואיד, חיישן זרימה, או אפילו כרטיס פיקוד.
הוא יחליף את הרכיב התקול בצורה בטוחה ומקצועית, וידאג שהמכשיר שלכם יחזור לעבוד כמו שצריך.
שאלות שאלות שאלות… ותשובות! (כי בטח עולות לכם בראש)
אספנו כמה מהשאלות הנפוצות ביותר שאנשים שואלים כשהם נתקלים בתקלה 60.
האם מותר להשתמש בתמי 4 כשהוא מציג תקלה 60?
בדרך כלל לא. תקלה 60 מצביעה על בעיה בזרימת הממים למערכת הסינון והטיהור. המכשיר לא יוכל לסנן, לקרר או לחמם את הממים כמו שצריך, ואפילו אם יוצאים קצת מים, הם כנראה לא עברו את כל התהליך הנדרש. עדיף לטפל בתקלה לפני שממשיכים להשתמש במכשיר.
כמה זמן לוקח לתקן תקלה 60?
זה תלוי בסיבה. אם מדובר בהחלפת פילטר, זה עניין של 10-15 דקות שתעשו לבד. אם מגיע טכנאי והבעיה היא רכיב פנימי נפוץ כמו וסת לחץ או שסתום סולנואיד, התיקון לרוב ייקח בין חצי שעה לשעה. אם הבעיה מורכבת יותר (כרטיס פיקוד למשל), זה יכול לקחת קצת יותר זמן, אבל לרוב התיקונים מסתיימים באותו ביקור.
האם עלות תיקון תקלה 60 יקרה?
שוב, תלוי בסיבה. החלפת פילטר עצמאית היא העלות הכי נמוכה – רק מחיר הפילטר (בסביבות 150-300 ש"ח תלוי בדגם ובפילטר). הזמנת טכנאי כוללת דמי ביקור ועבודה, בתוספת עלות החלקים אם הוחלפו. החלפת וסת לחץ או שסתום סולנואיד תעלה יותר מהחלפת פילטר, והחלפת כרטיס פיקוד היא בדרך כלל היקרה ביותר. כדאי לברר מראש עלויות ביקור וחלפים.
האם תקלה 60 יכולה להיות קשורה לאבנית?
באופן עקיף כן. האבנית יכולה לסתום את הפילטר מהר יותר, ובמקרים קיצוניים עלולה להצטבר ברכיבים פנימיים כמו שסתום הסולנואיד או וסת הלחץ ולהפריע לפעולתם התקינה, מה שיוביל לזרימה לקויה ולתקלה 60. טיפול נכון באבנית (שימוש בפילטר תואם, טיפולים תקופתיים אם נדרש בדגמים מסוימים) יכול לסייע במניעת תקלות עתידיות.
האם ניתן למנוע תקלה 60?
למנוע לגמרי? קשה להבטיח ב-100%, כי בסופו של דבר מדובר במכשיר שעובד קשה. אבל אפשר בהחלט להפחית משמעותית את הסיכויים! הדבר החשוב ביותר הוא החלפת פילטרים במועד המומלץ על ידי היצרן (לרוב כל 6 חודשים). וודאו שלחץ הממים בבית תקין. אם יש בעיית אבנית קשה באזור מגוריכם, התייעצו לגבי פתרונות נוספים. תחזוקה שוטפת היא המפתח.
החלפתי פילטר, איפסתי את התקלה, והיא עדיין מופיעה – מה עכשיו?
זה בדיוק השלב שבו אתם עוברים מהצ'ק ליסט העצמאי לרשימת אנשי המקצוע. אם עשיתם את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, וודאתם שאין בעיה בלחץ הממים הכללי או בברז הראשי, והתקלה עדיין שם – כנראה שמקור הבעיה הוא רכיב פנימי יותר במכשיר, ודורש אבחון ותיקון של טכנאי מוסמך.
אז אל תתנו לתקלה 60 להרטיב לכם את המצב רוח!
ראיתם? זה לא כל כך נורא כמו שזה נשמע.
תקלה 60 בתמי 4 היא לרוב קריאת עזרה של המכשיר שמשהו חוסם לו את זרימת הממים.
וברוב המקרים, האשם המרכזי הוא הפילטר העמוס.
עכשיו אתם מצוידים בידע.
אתם יודעים מה התקלה אומרת.
אתם יודעים מה לבדוק לבד קודם.
אתם יודעים איך להחליף פילטר כמו שצריך.
ואתם יודעים מתי זה הזמן הנכון להזמין טכנאי ולחסוך לעצמכם כאב ראש מיותר.
אז בפעם הבאה שהתמי 4 שלכם יצפצף ויציג את הקוד המפורסם…
קחו אוויר, זכרו את המדריך הזה, וטפלו בזה בביטחון.
המטרה היא לחזור ליהנות ממים נקיים, צלולים, ובטמפרטורה המושלמת.
בלי תקלות, בלי בלאגן, ועם כמה שפחות מאמץ.
שיהיה לכם רק במים!