תקלה 80 תמי 4: הפתרון המהיר שחייבים להכיר עכשיו
בום. זה קרה. רגע אחד רציתם כוס מים קרים וצלולים (או חמים, תלוי במצב הרוח), וברגע שאחרי זה קיבלתם אותו, את המספר הארור הזה שמופיע על הצג כאילו הוא קוד סודי לסוף העולם: 80. כן, תקלה 80 בתמי 4. סיוט קטן וצפוי מראש לכל מי שיש לו מכשיר כזה בבית. אבל רגע לפני שאתם מתחילים לבעוט במכשיר או לזרוק את בקבוק המים המינרליים הראשון שתמצאו, עצרו. קחו נשימה עמוקה. אתם לא לבד. ובטח שלא חסרי אונים. המדריך הזה נועד בדיוק בשבילכם – הניצבים מול קוד 80 המסתורי, שרוצים להבין מה לעזאזל קורה שם בתוך הקופסה המהודרת הזו, ובעיקר, איך לגרום לה לשתוק ולחזור לעבוד. ואל תדאגו, אנחנו הולכים לצלול פנימה, לעומק העניינים, בלי לבלבל את המוח ובגובה העיניים. מבטיחים שתצאו מפה עם כל הידע שצריך כדי לנצח את המפלצת הזו.
אז בואו נתחיל. זה הולך להיות מעניין.
קוד התקלה 80 בתמי 4? הנה מה שהוא באמת אומר (ואיך להשתיק אותו)
נתחיל מהבסיס.
מה זה בכלל אומר כשמופיע 80 על הצג של התמי 4 שלכם?
בצורה הכי פשוטה שיש, המכשיר אומר לכם: "היי, יש לי בעיה עם זרימת המים. משהו חוסם אותי, או שאני לא מצליח למשוך מים כמו שצריך."
הוא מרגיש שהמים לא עוברים בקצב הרצוי דרך מערכת הסינון והטיהור.
זה קצת כמו שהגוף שלכם אומר לכם שיש לכם חום – זה סימפטום, לא בהכרח המחלה עצמה.
וקוד 80, ידידיי, הוא סימפטום נפוץ להחריד.
למה זה קורה? הנה נכנסים לעובי הקורה.
הנאשמים העיקריים: מי גורם לבאג הזה? ואולי זו בכלל לא בעיה אחת?
רוב האנשים שומעים "תקלה 80" וישר קופצת להם המילה "פילטר".
ובכן, הם לא לגמרי טועים.
המסנן הוא בהחלט החשוד המיידי מספר אחת. אבל הוא לא תמיד האשם היחיד.
בואו נפרק את זה לגורמים.
המסנן המסתורי: האם הוא האשם התורן? 90% מהמקרים?
כן, ברוב המוחלט של המקרים, קוד 80 קשור בצורה זו או אחרת למסנן המים.
למה? הנה כמה סיבות עיקריות:
- המסנן סתום: זו הסיבה הכי שכיחה. מסנן אמור ללכוד לכלוך, חול, חלודה, וכל מיני דברים שאנחנו לא רוצים במי השתייה שלנו. עם הזמן, הוא מתמלא. כשהוא סתום, המים לא מצליחים לעבור דרכו בקצב הדרוש. המכשיר מזהה את זה כי יש לו חיישן זרימה שמודד את הקצב. פחות מים = קוד 80. פשוט ויעיל (כדי להרגיז אתכם).
- המסנן לא הוכנס כמו שצריך: לפעמים, כשמחליפים מסנן, הוא לא נכנס עד הסוף למקומו או שהוא יושב עקום. זה יוצר כיס אוויר או חסימה חלקית שמשבשת את הזרימה. למרות שהמסנן עצמו חדש ונקי, המכשיר עדיין לא "רואה" זרימה חלקה ומדווח על תקלה.
- אוויר במסנן או במערכת: אחרי החלפת מסנן, אם לא ממלאים אותו במים לפני ההכנסה או לא מבצעים שטיפה טובה של המערכת, עלול להישאר אוויר בתוכו או בצינורות. אוויר משבש את זרימת המים בדיוק כמו חסימה פיזית, והחיישן מדווח שוב על בעיה.
- מסנן לא מקורי / פגום: לפעמים מסננים תואמים (לא מקוריים) לא בנויים בדיוק באותה צורה, או שהם פגומים, ויכולים לגרום לבעיות זרימה מהרגע הראשון או לאחר זמן קצר.
מנורת ה-UV: האור שכבה (או לא נדלק) – ואיך זה קשור?
הופתעתם? תקלה 80 יכולה להיות קשורה גם למנורת ה-UV.
אמנם פחות שכיח מהמסנן, אבל זה קורה.
מנורת ה-UV אחראית לחיטוי המים (להרוג חיידקים ווירוסים שעלולים לעבור דרך המסנן).
המכשיר בודק שהמנורה הזו עובדת.
לפעמים, אם המנורה לא עובדת או שיש בעיה בתקשורת איתה, המכשיר יכול "להגן על עצמו" ולדווח על בעיה כללית בזרימת המים או בתהליך הטיהור – וזה יכול להתבטא כקוד 80.
למה? כי תהליך טיהור תקין כולל גם מעבר דרך ה-UV.
אם השלב הזה לא מתבצע, המכשיר יכול להתריע.
חיישנים רגישים: לפעמים זה לא אתם, זה הם. באמת?
זוכרים שדיברנו על חיישן זרימה?
ובכן, כמו כל רכיב אלקטרוני, גם חיישנים יכולים להתקלקל.
חיישן זרימה תקול עלול לדווח על זרימה נמוכה גם כשאין בעיה אמיתית במסנן או במערכת.
זה קצת כמו תרמוסטט שהשתגע ומראה לכם 40 מעלות כשבחוץ 20.
תקלה בחיישן היא בדרך כלל משהו שדורש טכנאי, כי זה רכיב פנימי במכשיר.
לחץ מים נמוך: האויב השקט. גם הוא אשם לפעמים?
כן. אם לחץ המים הכללי בבית נמוך מדי, או אם יש בעיה ספציפית בנקודת החיבור של התמי 4 לברז הראשי, המכשיר לא יקבל מספיק מים בקצב הנחוץ.
גם זה ייתפס על ידי חיישן הזרימה כבעיה, ובום – קוד 80.
זו פחות בעיה במכשיר עצמו ויותר בעיה בתשתית הביתית, אבל המכשיר רגיש לזה.
אז איך נפתרים מהמטרד הזה? הצעדים הראשונים של הלוחם הביתי. אל תגידו שלא אמרנו.
הבנתם למה זה קורה.
עכשיו בואו נדבר על איך לטפל בזה. רוב הסיכויים שתוכלו לעשות את זה לבד. בלי טכנאי, בלי כאב ראש גדול (טוב, קצת כאב ראש יהיה, אבל בקטנה).
צעד 1: ריסטרט קלאסי (לפעמים הפתרון הכי פשוט עובד). האם זה באמת כזה פשוט?
כן, כן, אני יודע מה אתם חושבים.
"ריסטרט? בשביל זה קראתי עד לפה?"
אבל תתפלאו. כמו בהרבה מכשירים אלקטרוניים, לפעמים המכשיר פשוט התחרפן לרגע קט.
ניתוק מהחשמל למשך דקה-שתיים, והדלקה מחדש, יכול לאפס תקלות חולפות.
זה הצעד הראשון שתמיד כדאי לנסות. עולה לכם 0 שקלים ו-0 מאמץ.
אז נתקו, חכו קצת, חברו בחזרה. ראו אם הקוד נעלם. אם כן, יופי. אם לא, ממשיכים הלאה.
צעד 2: מבצע "אינסרט פילטר" (הכנסת מסנן – כמו שצריך!). אולי עשיתם טעות קטנה?
זה השלב הכי קריטי כשיש חשד שהבעיה במסנן (וזה כאמור, כמעט תמיד).
גם אם לא החלפתם מסנן הרגע, לפעמים המסנן זז ממקומו קצת.
מה עושים?
- כבו ונתקו את המכשיר מהחשמל! זה חשוב לבטיחות.
- פתחו את תא המסנן.
- שלפו את המסנן החוצה.
- בדקו אותו: האם הוא נראה סתום מדי? האם הוא ישן מאוד? האם הוא מקורי?
- נקו את התא: לפעמים יש קצת לכלוך או אבנית בתחתית התא. נקו בעדינות.
- החזירו את המסנן: ודאו שהוא נכנס ישר ועד הסוף פנימה. תשמעו מין "קליק" או תרגישו שהוא יושב בחוזקה. אין רווחים.
- סגרו את התא היטב.
- חברו את המכשיר בחזרה לחשמל והדליקו.
- עכשיו, נסו להוציא כוס מים. האם הקוד נעלם? מעולה. אם לא, ואתם חושדים שהמסנן ישן/סתום/לא תקין, עוברים לשלב 3א.
צעד 3א: החלפת מסנן (הפעם – בשיא הרצינות!). זה דורש קצת יותר השקעה, אבל שווה את זה.
אם המסנן ישן או אתם חושדים שהוא סתום, הגיע הזמן להחליף אותו.
ושימו לב, השלב הזה קריטי להצלחה:
- קנו מסנן חדש: עדיף מקורי, לפחות בפעם הראשונה כדי לוודא שהבעיה נפתרת ואז לשקול אלטרנטיבות (בזהירות!).
- הכנת המסנן החדש: *זה הדבר הכי חשוב!* לפני שאתם מכניסים את המסנן החדש למכשיר, מלאו כלי במים (קנקן, קערה), טבלו את המסנן בתוכו כשהצד שמתחבר למכשיר פונה למעלה. תנו לו לשבת במים כמה דקות עד שכל האוויר יוצא ממנו (תראו בועות עולות). המסנן צריך להיות מלא במים לפני ההכנסה למכשיר. זה מונע כיסי אוויר.
- כבו ונתקו מהחשמל: שוב, בטיחות קודמת לכל.
- הוציאו את המסנן הישן.
- הכניסו את המסנן ה"משומן" (מלא במים) החדש למקומו, ישר ועד הסוף. ודאו שהוא יושב היטב.
- סגרו את התא.
- חברו לחשמל והדליקו.
- שלב קריטי נוסף: שטיפה! מיד אחרי ההדלקה, המכשיר יזהה מסנן חדש ויציע לבצע שטיפה (Flush). בצעו אותה! זה חיוני כדי לשטוף אוויר ולכלוך ראשוני מהמסנן החדש. השטיפה אורכת כמה דקות ופולטת כמות מים משמעותית (שיכולה להיות עכורה קצת בהתחלה – זה נורמלי).
- לאחר שהשטיפה הסתיימה, נסו להוציא מים. האם הקוד נעלם? ב-90% מהמקרים, כן. ברכותיי, ניצחתם את קוד 80!
צעד 3ב: בדיקת ברז המים: האם יש בכלל מים? זה קצת מביך, אבל קורה…
אוקיי, זה נשמע טפשי, אבל לפעמים אנשים שוכחים שצריך שיהיה מים בברז הראשי שמחובר למכשיר.
ודאו שהברז פתוח עד הסוף.
ודאו שיש לחץ מים סביר בבית באופן כללי (למשל, כשהברז בכיור פתוח). אם לחץ המים נמוך מאוד בכל הבית, זו כבר לא בעיה של התמי 4 אלא של תשתית המים שלכם.
הטיפים ל"עשה זאת בעצמך" למתקדמים (על אחריותכם בלבד, אבל שווה לנסות). זה לא לכל אחד!
אז ניסיתם את כל השלבים הבסיסיים והתקלה עדיין שם? אאוץ'.
יש עוד כמה דברים שאפשר לבדוק לפני שמתייאשים ורצים לטכנאי.
בדיקת מנורת ה-UV (בעדינות ובזהירות!)
חלק מהמכשירים מאפשרים גישה קלה יחסית למנורת ה-UV (אזור הגוף החימום בדרך כלל).
שוב, חובה לנתק מהחשמל קודם!
פתח את מכסה תא ה-UV (אם יש כזה נגיש).
ודא שהמנורה יושבת כמו שצריך בתושבת שלה.
בדוק אם יש סימני שבר או שריפה על המנורה עצמה (אם כי זה פחות שכיח).
ודא שהמחברים נקיים ולא רופפים.
ברוב המקרים, החלפת מנורת UV דורשת פחות "הכנה" ממסנן (אין צורך להשרות במים), אבל גם היא דורשת שטיפה של המערכת לאחר ההחלפה.
אם החלפתם מנורה ישנה בחדשה וקוד 80 נעלם, ייתכן שזו הייתה הבעיה. שוב, זה פחות שכיח מהמסנן.
מתי להרים ידיים (ולטלפן לטכנאי)? סימנים שאי אפשר להתעלם מהם. כי גם להיות חכם זה לדעת מתי להזמין מומחה!
ניסיתם הכל.
החלפתם מסנן כמו שצריך (עם השריה ושטיפה!).
בדקתם את ברז המים.
עשיתם ריסטרט עשר פעמים (אני יודע…).
וקוד 80 עדיין בוהק אליכם בחזרה מהצג כאילו אומר "נו, ו…?".
זה השלב להודות בתבוסה (זמנית!) ולהזמין טכנאי.
מתי עוד כדאי לקרוא לטכנאי בלי לבזבז זמן על DIY?
- יש נזילה מהמכשיר: אל תתעסקו עם זה לבד. מים וחשמל לא הולכים טוב ביחד.
- יש רעשים מוזרים: טחינה, שריקה חזקה, דפיקות. אלו יכולים להיות סימנים לבעיה רצינית יותר במשאבה, בגוף החימום או ברכיבים פנימיים אחרים.
- החלפתם מסנן ומנורה (אם נגיש לכם) וקוד 80 עדיין מופיע: סביר להניח שהבעיה היא בחיישן זרימה, בלוח בקרה, או בחסימה פנימית במערכת שאינה קשורה ישירות למסנן או ל-UV (למשל, אבנית שהצטברה בצינורות הפנימיים). אלו תקלות שדורשות ידע וכלים מיוחדים.
- אתם לא מרגישים בנוח להתעסק עם המכשיר: וזה בסדר גמור! בטיחות קודמת לכל.
זכרו, טכנאי מוסמך יודע לאבחן את הבעיה במהירות ויש לו את החלקים המתאימים.
לפעמים, לחסוך את ביקור הטכנאי עולה בסוף יותר כסף (וגם עצבים).
איך למנוע מהמפלצת הזו לחזור? תחזוקה היא שם המשחק. כי שווה להשקיע קצת כדי לחסוך הרבה.
החדשות הטובות? הרבה מתקלות קוד 80 אפשר למנוע מראש.
איך?
החשיבות הקדושה של החלפת מסנן בזמן: אל תחכו לרגע האחרון!
התמי 4 שלכם מזכיר לכם להחליף מסנן?
תקשיבו לו!
החלפת המסנן לפי הוראות היצרן (בדרך כלל כל חצי שנה או שנה, תלוי בדגם וביצרן המסנן) מונעת את הסתימה שגורמת לקוד 80 ברוב המקרים.
מסנן סתום הוא לא רק מקור לתקלות, הוא גם פחות יעיל בסינון.
חלקים מקוריים: אל תתקמצנו איפה שלא צריך. זה לא סתם יקר יותר לפעמים!
מסננים ומנורות UV מקוריים (או כאלו שמאושרים באופן רשמי על ידי היצרן) מתוכננים לעבוד בצורה אופטימלית עם המכשיר שלכם.
שימוש בחלקים לא מקוריים או באיכות ירודה עלול לגרום לבעיות זרימה, לאטימה לא טובה, ואפילו לנזק למכשיר בטווח הארוך.
זה לא תמיד עניין של מחיר, אלא עניין של התאמה ובקרת איכות.
ניקיון תקופתי: לא רק יפה לעין, גם טוב למכשיר. קצת טיפוח לא הזיק לאף אחד.
לנקות את המכשיר מבחוץ זה חשוב, אבל גם ניקיון פנימי חשוב.
בצעו את תהליכי הניקוי המומלצים על ידי היצרן (לפעמים יש תוכניות ניקוי מובנות).
לפעמים זה כרוך בהרצת מים עם חומר ניקוי מיוחד (או חומץ דליל, בזהירות ורק אם מומלץ ע"י היצרן!).
ניקיון עוזר למנוע הצטברות אבנית ולכלוך בצינורות הפנימיים, מה שיכול לשבש את הזרימה ולגרום לתקלות כמו קוד 80.
שאלות שאתם בטח שואלים את עצמכם (ותשובות שיפתיעו אתכם). כי ידע זה כוח, גם נגד קוד 80!
האם אפשר להתעלם מקוד 80 ולהמשיך להשתמש במכשיר?
לא מומלץ בכלל. המכשיר מתריע על בעיה בזרימת המים ובתהליך הטיהור. מים שעוברים דרך מסנן סתום לא מסוננים היטב, ומים שלא עוברים דרך ה-UV לא מחוטאים. אתם עלולים לשתות מים שלא עומדים בתקן הרצוי, וגם לסכן את המכשיר (למשל, עומס על המשאבה). טפלו בתקלה בהקדם.
כמה זמן אמור לקחת לתקן את התקלה הזו בעצמי?
אם זו בעיית מסנן קלאסית, החלפת מסנן ובצוע שטיפה לוקחים בדרך כלל 10-20 דקות מהרגע שניתקתם את המכשיר ועד שהוא מוכן לפעולה מחדש. אם ניסיתם את כל הצעדים הבסיסיים ולא הצלחתם תוך חצי שעה-שעה, כנראה שהבעיה מורכבת יותר או שאתם מפספסים משהו.
האם איכות המים בברז משפיעה על הסיכוי לקבל קוד 80?
בהחלט. באזורים עם מים קשים מאוד (הרבה אבנית) או מים עם הרבה משקעים (חלודה, חול), המסנן ייסתם מהר יותר. זה אומר שתצטרכו להחליף מסנן בתדירות גבוהה יותר ממה שמצוין בהוראות (שמתבססות על שימוש ואיכות מים ממוצעת) כדי למנוע קוד 80.
האם החלפת מסנן תמיד תפתור את קוד 80?
כפי שהסברנו, ברוב המקרים (סביב 90%), כן. אבל ישנם מקרים שבהם הבעיה קשורה למנורת ה-UV, חיישן הזרימה, לחץ מים נמוך או בעיה אחרת במכשיר. לכן חשוב לבצע את כל שלבי האבחון העצמי שהוזכרו.
מה ההבדל בין מסנן מקורי לתואם בהקשר של תקלה 80?
מסנן מקורי מתוכנן ומיוצר בבקרת איכות קפדנית כדי להתאים בדיוק למכשיר הספציפי. מסננים תואמים יכולים להיות טובים, אבל האיכות משתנה מיצרן ליצרן. מסנן תואם באיכות נמוכה או עם מפרט שונה (למשל, צפיפות סינון גבוהה מדי) עלול לגרום לזרימה נמוכה יותר או לסתימה מהירה יותר, וכתוצאה מכך לקוד 80, גם כשהוא חדש.
האם קוד 80 יכול להופיע גם אם החלפתי מסנן ומנורה ממש עכשיו?
כן. זה יכול לקרות אם ההחלפה לא בוצעה כמו שצריך (למשל, לא השרתם את המסנן במים, לא ביצעתם שטיפה לאחר ההחלפה), או אם הבעיה היא לא במסנן או במנורה אלא בחיישן זרימה או ברכיב פנימי אחר במכשיר.
אם אני מזמין טכנאי, כמה יעלה התיקון של קוד 80?
העלות יכולה להשתנות משמעותית בהתאם לגורם הבעיה ולמדיניות השירות (האם המכשיר עדיין באחריות?). אם הבעיה במסנן, הטכנאי יחליף אותו ותשלמו על המסנן ועלות הביקור/עבודה. אם הבעיה ברכיב פנימי כמו חיישן או לוח בקרה, העלות תהיה גבוהה יותר ותכלול את מחיר הרכיב ותיקון מורכב יותר. כדאי לברר את העלות המשוערת מראש מול חברת השירות.
בשורה התחתונה: אתם חזקים יותר מקוד 80. אתם לא חייבים להיות טכנאים בשביל להבין את המכשיר שלכם ולטפל בבעיות הנפוצות ביותר. רוב הסיכויים שהבעיה פתירה בקלות יחסית על ידי ביצוע השלבים שהוזכרו, ובמיוחד החלפת מסנן בשיטה הנכונה והקפדה על שטיפה. אבל גם לדעת מתי להזמין איש מקצוע זה חלק מהחוכמה. שיהיה בהצלחה, ושמים טובים וצלולים תמיד יהיו לכם בכוס!