המקפיא עובד אבל המקרר לא מקרר? הפתרון שכל טכנאי מסתיר
תסריט האימה המוכר: פותחים את המקרר בבוקר, מצפים לקרירות מרעננת, אבל במקום זה… אווירה פושרת ומדאיגה.
החלב מרגיש קצת חמים מדי.
הגבינה מזיעה.
והירקות? הם נראים עצובים במיוחד.
אבל רגע, הצצה חטופה למקפיא מגלה שהכל שם קפוא כמו בסיביר. הגלידה מוצקה, הבשר קשה כאבן. מה לעזאזל קורה פה?!
אם התרחיש הזה נשמע לכם מוכר, אתם לא לבד. זו אחת התקלות המתסכלות והנפוצות ביותר במקררים מודרניים.
החדשות הטובות? לא תמיד מדובר בגזר דין מוות למקרר שלכם (ולארנק שלכם).
במאמר הזה, נצלול לעומק התופעה המוזרה הזו. נבין למה זה קורה, מה אתם יכולים לעשות בעצמכם (ותופתעו לגלות שזה לא מעט!), ומתי באמת אין מנוס וצריך להרים טלפון לטכנאי המקררים החביב עליכם (או לפחות זה שזמין).
אז קחו נשימה עמוקה (אבל לא ליד החלב החם), ובואו נפענח יחד את התעלומה הקרה-חמה הזו. בסוף המאמר הזה, אתם תהיו חמושים בידע שיכול לחסוך לכם זמן, כסף, והרבה עוגמת נפש (וחלב חמוץ).
למה המקפיא חוגג והמקרר מתבאס? 5 החשודים המיידיים
מקרר הוא לא קופסה קסומה. הוא מערכת מורכבת למדי, ומה שגורם למקפיא שלכם להרגיש כמו באלסקה ולמקרר להרגיש כמו תל אביב באוגוסט, הוא בדרך כלל שיבוש בזרימת האוויר הקר. הנה האשמים העיקריים:
1. סתימה בנתיבי האוויר: האם המקרר שלכם פשוט… נחנק?
דמיינו שיש צינורות קטנים, או פתחי אוורור, שמחברים בין המקפיא הקפוא למקרר הפושר. דרך הפתחים האלה, אוויר קר מהמקפיא אמור לזרום למטה ולקרר את תא המזון.
מה קורה אם הפתחים האלה נחסמים?
נכון מאוד, האוויר הקר נשאר כולו למעלה במקפיא, שלא ממש צריך עוד קור, בזמן שהמקרר המסכן מחכה לאוויר שלא מגיע.
מה חוסם את הפתחים האלה?
- קרח, קרח ושוב קרח: זו הסיבה הנפוצה ביותר. אם מערכת ההפשרה האוטומטית של המקרר לא עובדת כמו שצריך (ונגיע לזה עוד רגע), קרח יכול להצטבר ולסתום את פתחי האוורור האלה לחלוטין.
- אריזות מזון אסטרטגיות (מדי): לפעמים, אנחנו פשוט דוחסים יותר מדי אוכל למקרר או למקפיא. שקית אפונים קפואים או קופסת גלידה שהונחו בדיוק במקום הלא נכון יכולות לחסום פיזית את פתח האוורור. קלאסי.
2. מערכת ההפשרה האוטומטית יצאה לפנסיה מוקדמת?
כמעט כל מקרר מודרני מצויד במערכת הפשרה אוטומטית (No Frost). התפקיד שלה הוא למנוע הצטברות קרח על סלילי הקירור (אידוי) שנמצאים בדרך כלל מאחורי הפאנל האחורי של המקפיא.
המערכת הזו מורכבת מכמה חלקים עיקריים:
- גוף חימום הפשרה: כשמו כן הוא, מחמם את סלילי הקירור כדי להמיס את הקרח שהצטבר.
- תרמוסטט הפשרה (בי-מטאל): חיישן שמזהה מתי הטמפרטורה של הסלילים נמוכה מספיק (כלומר, יש קרח) ומפעיל את גוף החימום, ומפסיק אותו כשהקרח נמס והטמפרטורה עולה.
- טיימר הפשרה או כרטיס פיקוד אלקטרוני: הרכיב שקובע מתי מחזור ההפשרה יתחיל וכמה זמן הוא יימשך.
אם אחד מהרכיבים האלה כושל, מחזור ההפשרה לא יתבצע כראוי. התוצאה? קרח מצטבר על סלילי הקירור, חוסם את זרימת האוויר דרכם, ובסופו של דבר סותם גם את פתחי האוורור שמובילים למקרר. בום! יש לכם מקפיא עובד ומקרר חם.
3. השער ננעל! תקלה בווסת הטמפרטורה (Damper Control)
במקררים רבים, ישנו מנגנון קטן שנקרא "דמפר" או ווסת אוויר. זה בעצם כמו שער קטן שנפתח ונסגר כדי לווסת את כמות האוויר הקר שנכנס מהמקפיא למקרר.
הווסת הזה נשלט בדרך כלל על ידי התרמוסטט של המקרר. כשהמקרר חם מדי, השער נפתח ומכניס אוויר קר. כשהמקרר מגיע לטמפרטורה הרצויה, השער נסגר.
מה קורה אם הווסת הזה נתקע במצב סגור? או שהוא פשוט נשבר?
בדיוק. לא משנה כמה קר במקפיא, האוויר פשוט לא יגיע למקרר. זה כמו לעמוד מול דלת נעולה. אפשר לזהות את זה לפעמים אם מרגישים קור ליד פתח האוורור העליון במקרר, אבל שאר המקרר נשאר חם.
4. המאוורר החליט שהוא עייף: כשהאוויר הקר לא זז לשום מקום
בתוך המקפיא (ולפעמים גם במקרר), ישנו מאוורר קטן שנקרא "מאוורר מאייד" (Evaporator Fan). התפקיד שלו הוא קריטי: הוא זה שדוחף את האוויר הקר מסלילי הקירור (האידוי) אל תוך תא המקפיא, ומשם דרך פתחי האוורור אל תא המקרר.
אם המאוורר הזה מפסיק לעבוד – בין אם בגלל תקלה במנוע שלו, חסימה פיזית (כן, עוד פעם קרח!), או בעיית חשמל – האוויר הקר פשוט לא יסתובב כמו שצריך.
התוצאה? המקפיא אולי יצליח להישאר קר יחסית בגלל הקרבה לסלילים, אבל המקרר, שנמצא רחוק יותר ותלוי בזרימת האוויר האקטיבית הזו, יישאר חם.
איך יודעים אם המאוורר עובד? לפעמים אפשר פשוט להקשיב. פתחו את דלת המקפיא (או לחצו על המתג שמדמה דלת סגורה, אם יש כזה) והקשיבו לרחש קל של מאוורר. אם שקט מוחלט – זה חשוד.
5. לכלוך מאחורי הקלעים: סלילי המעבה זקוקים למקלחת דחוף!
מאחורי המקרר או מתחתיו, ישנם סלילים נוספים שנקראים "סלילי מעבה" (Condenser Coils). התפקיד שלהם הוא לשחרר את החום שנפלט ממערכת הקירור אל האוויר שבחדר.
כשהסלילים האלה מתכסים בשכבה עבה של אבק, שיער חיות מחמד ושאר לכלוכים (וזה קורה כמעט תמיד עם הזמן), המקרר מתקשה לפלוט את החום ביעילות.
זה גורם לכל המערכת לעבוד קשה יותר, להתחמם יתר על המידה, ולצרוך יותר חשמל. במקרים מסוימים, חוסר היעילות הזה יכול לגרום לכך שהמערכת לא מצליחה לקרר מספיק את תא המקרר, למרות שהמקפיא עדיין מצליח לשמור על טמפרטורה נמוכה.
זו אולי לא הסיבה הישירה הנפוצה ביותר לתקלה הספציפית הזו, אבל זה בהחלט גורם תורם ובעיה שקל יחסית לפתור ולמנוע.
אז מה, ישר טכנאי? 7 דברים שחובה לנסות לבד (ולחסוך מאות שקלים!)
לפני שאתם מרימים טלפון בהול לטכנאי ומתחילים לדמיין את חשבון התיקון, יש כמה דברים שאתם בהחלט יכולים (וצריכים!) לנסות בעצמכם. לפעמים הפתרון פשוט ומהיר להפליא.
אזהרה קטנה אך חשובה: אם אתם מתכוונים לגעת ברכיבים פנימיים, תמיד נתקו את המקרר מהחשמל קודם! בטיחות מעל הכל.
1. מבצע איתור פתחי אוורור חסומים
פתחו את המקרר והמקפיא וחפשו את פתחי האוורור. הם נראים בדרך כלל כמו חריצים או רשת קטנה בפאנל האחורי או העליון של התאים. בדקו אם משהו חוסם אותם פיזית – שקית קפואה, קופסת גבינה, ראש של ברוקולי סורר. הזיזו הצידה כל מה שחשוד כחוסם.
אם אתם רואים הצטברות קרח ברורה סביב הפתחים האלה, זה סימן חזק לבעיית הפשרה או זרימת אוויר. במקרה כזה, המשיכו לשלב הבא.
2. האזנה למאוורר: יש קול או שקט מופתי?
כאמור, מאוורר המאייד חיוני. פתחו את דלת המקפיא. ברוב המקררים, פתיחת הדלת מפסיקה את המאוורר מטעמי בטיחות. חפשו מתג קטן (לפעמים כמו כפתור קטן או לשונית) שנלחץ כשהדלת סגורה. לחצו עליו ידנית והאזינו. שומעים זמזום עדין של מאוורר? מצוין. שקט מוחלט? זה יכול להיות המקור לבעיה.
3. בדיקת אטמי הדלת: האם האוויר הקר בורח החוצה?
אטמי גומי (גסקטים) סביב הדלתות של המקרר והמקפיא חיוניים לשמירה על הקור בפנים. בדקו אותם היטב. האם הם קרועים? בלויים? מלוכלכים? סגרו את הדלת על שטר כסף – אם אתם יכולים למשוך אותו החוצה בקלות, האטם לא אוטם כמו שצריך.
אטמים פגומים מכניסים אוויר חם ולח למקרר, מה שמכריח את המערכת לעבוד קשה יותר ויכול לגרום להצטברות קרח עודפת (שוב, חוזרים לבעיית זרימת האוויר).
נסו לנקות את האטמים עם מים חמים וסבון. אם הם פגומים, ייתכן שצריך להחליף אותם (לפעמים זה פרויקט DIY אפשרי, לפעמים עדיף טכנאי).
4. מבצע ניקיון מאחורי הקלעים: להתיידד עם סלילי המעבה
קודם כל: נתקו את המקרר מהחשמל!
משכו בזהירות את המקרר מהקיר. חפשו את סלילי המעבה השחורים – הם יכולים להיות מאחור או מתחת למקרר (ייתכן שתצטרכו להסיר פאנל תחתון). אם הם מכוסים באבק וג'יפה, זה הזמן לשלוף שואב אבק עם פיה צרה או מברשת רכה ולנקות אותם בעדינות.
אתם תופתעו כמה לכלוך מצטבר שם. ניקוי סלילים פעם-פעמיים בשנה הוא פעולת תחזוקה מעולה שמשפרת את יעילות המקרר ויכולה למנוע תקלות.
5. מבצע "הפשרה כפויה": גירוש הקרח בסטייל (והמתנה סבלנית)
אם אתם חושדים שהצטברות קרח היא הבעיה (וזה חשד סביר מאוד במצב הזה), הפתרון היעיל ביותר הוא הפשרה ידנית מלאה.
- רוקנו לחלוטין את המקרר והמקפיא. כן, זה קצת באסה, אבל אין ברירה. מצאו מקום חלופי למזון (צידנית עם קרח, מקרר של השכנים…).
- נתקו את המקרר מהחשמל.
- פתחו את שתי הדלתות (מקרר ומקפיא) לרווחה.
- הניחו מגבות ישנות על הרצפה מסביב למקרר ובתוך התאים התחתונים כדי לספוג את המים שיטפטפו.
- עכשיו… חכו. בסבלנות. לפחות 24 שעות, ואם אפשר אפילו 48 שעות. זה הזמן שנדרש כדי שכל הקרח שהצטבר, כולל זה שמסתתר בתוך פתחי האוורור ומאחורי הפאנלים, יפשיר לחלוטין.
- אל תנסו לזרז את התהליך עם פטישים, סכינים או מייבשי שיער! אתם עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לרכיבים עדינים.
- אחרי ההמתנה, נגבו היטב את כל המים, חברו את המקרר בחזרה לחשמל, והמתינו עוד כמה שעות עד שהטמפרטורה תתייצב לפני שתחזירו את המזון פנימה.
פעולת ההפשרה הזו פותרת המון מקרים של "מקפיא עובד, מקרר לא". אם הבעיה חוזרת אחרי כמה ימים או שבועות, זה סימן שמערכת ההפשרה האוטומטית עצמה כנראה תקולה ודורשת תיקון מקצועי.
6. בדיקת טמפרטורה: אולי מישהו שיחק עם הכפתורים?
זה נשמע בסיסי, אולי אפילו קצת מעליב, אבל תתפלאו כמה פעמים זה קורה. בדקו את חוגת הטמפרטורה או את ההגדרות הדיגיטליות של המקרר ושל המקפיא. אולי בטעות העברתם את המקרר למצב חם יותר? אולי הילד שיחק עם הכפתורים? ודאו שההגדרות מכוונות לקירור מספק (בדרך כלל אמצע הטווח זה טוב להתחלה).
7. יישור המקרר: האם הוא עומד יציב?
מקרר שעומד עקום יכול לגרום לבעיות באיטום הדלתות (הן לא ייסגרו כמו שצריך בכוח הכבידה) וגם לפעמים לבעיות בניקוז מי ההפשרה, מה שיכול לתרום להצטברות קרח. בדקו עם פלס שהמקרר ישר, או מוטה מעט מאוד לאחור (לפי הוראות היצרן) כדי שהדלתות ייסגרו היטב. רוב המקררים מצוידים ברגליות מתכווננות שמאפשרות פילוס קל.
להרים ידיים (ולטלפן למומחה): מתי אין ברירה וחייבים עזרה?
אז ניקיתם, הפשרתם, בדקתם והקשבתם, אבל החלב עדיין מסרב להתקרר? לפעמים, פשוט אין מנוס מלקרוא לבעל מקצוע. הנה כמה סימנים שהגיע הזמן להפסיק לשחק ב"טכנאי" ולהזמין עזרה אמיתית:
1. ניסיתם הכל, ושום דבר לא עזר
אם עברתם על כל שלבי ה-DIY, כולל הפשרה מלאה של 24-48 שעות, והמקרר עדיין לא מקרר כמו שצריך (למרות שהמקפיא כן), כנראה שהבעיה היא ברכיב פנימי שמצריך אבחון והחלפה מקצועיים. זה יכול להיות חיישן תקול, גוף חימום שרוף, מנוע מאוורר שרוף, ווסת אוויר תקוע, או בעיה בכרטיס הפיקוד.
2. שומעים רעשים מוזרים וחדשים
אם המקרר התחיל להשמיע רעשים שלא שמעתם קודם – נקישות חזקות, חריקות, זמזום חזק או לא סדיר, רעשי טחינה – זה סימן לרכיב שעומד לשבוק חיים או כבר שבק. אל תתעלמו מרעשים כאלה, הם בדרך כלל מצביעים על בעיה מכנית שדורשת התערבות.
3. אתם חושדים ברכיב ספציפי (ולא בא לכם להתעסק איתו)
אם הצלחתם לאבחן (או שאתם חושדים במידה גבוהה של ודאות) שרכיב כמו מנוע המאוורר, תרמוסטט ההפשרה, או גוף החימום הוא האשם, והחלפת הרכיב הזה נראית לכם מסובכת מדי או דורשת כלים מיוחדים – זה הזמן לקרוא לטכנאי. עדיף לשלם למישהו שיודע מה הוא עושה מאשר לגרום נזק גדול יותר.
4. חשמל זה לא הצד החזק שלכם (וזה בסדר גמור!)
עבודה על רכיבים פנימיים של מקרר כרוכה בהתעסקות עם חשמל וחלקים עדינים. אם אתם לא מרגישים בנוח עם זה, אם אתם חוששים לגרום לקצר או להתחשמל – אל תיקחו סיכון מיותר. הבטיחות שלכם חשובה יותר מכמה מאות שקלים שתחסכו (אולי) על קריאת שירות.
שאלות שמעסיקות את כולם (ותשובות שיעשו לכם סדר)
שאלה: ניקיתי והפשרתי והכל, אבל הבעיה חזרה אחרי שבוע. מה זה אומר?
תשובה: זה כמעט בוודאות מצביע על כשל במערכת ההפשרה האוטומטית. כשהיא לא עובדת, הקרח מצטבר מחדש וסותם את מעברי האוויר. רכיב כלשהו במערכת (גוף חימום, תרמוסטט, טיימר/כרטיס) כנראה דורש החלפה על ידי טכנאי.
שאלה: כמה אמור לעלות תיקון כזה בדרך כלל?
תשובה: המחיר משתנה מאוד ותלוי בסוג התקלה, במותג המקרר ובמורכבות העבודה. ביקור טכנאי לאבחון בלבד יעלה בדרך כלל בין 250 ל-400 ש"ח. תיקון שכולל החלפת רכיב פשוט (כמו תרמוסטט הפשרה או מאוורר) יכול לנוע בין 450 ל-800 ש"ח. החלפת כרטיס פיקוד או תיקון מורכב יותר יכול להגיע גם לאלף ש"ח ויותר. תמיד כדאי לקבל הצעת מחיר מפורטת לפני אישור התיקון.
שאלה: המקרר שלי די ישן, אולי בכלל עדיף לקנות חדש?
תשובה: זו שאלה מצוינת. כלל אצבע מקובל הוא שאם עלות התיקון היא יותר מ-50% ממחיר מקרר חדש דומה, כדאי לשקול ברצינות רכישת מקרר חדש. מקררים חדשים גם יעילים יותר אנרגטית בדרך כלל. קחו בחשבון את גיל המקרר (מעל 10-12 שנים נחשב ישן), מצבו הכללי (אטמים, מדפים וכו') ואת עלות התיקון המוערכת לפני קבלת החלטה.
שאלה: האם אפשר איכשהו למנוע את התקלה הזו מראש?
תשובה: תחזוקה נכונה יכולה בהחלט לעזור.
- נקו את סלילי המעבה מאחור/למטה לפחות פעם בשנה.
- אל תעמיסו יתר על המידה את המקרר והמקפיא, והקפידו לא לחסום את פתחי האוורור הפנימיים.
- בדקו מדי פעם את אטמי הדלתות ונקו אותם.
- הימנעו מלהשאיר את דלתות המקרר פתוחות לזמן ממושך.
שאלה: הטכנאי אמר שצריך להחליף את המדחס. זה קשור לזה שהמקרר לא מקרר והמקפיא כן?
תשובה: בדרך כלל לא. אם המדחס (המנוע הראשי של המקרר) היה תקול, סביר להניח שגם המקפיא לא היה מקרר כלל. התקלה שתיארנו (מקפיא תקין, מקרר חם) כמעט תמיד קשורה לזרימת אוויר או למערכת ההפשרה, לא למדחס עצמו. אם טכנאי מציע מיד להחליף מדחס במצב כזה, כדאי אולי לשקול חוות דעת שנייה.
שאלה: האם זה משנה איזה סוג מקרר יש לי (מקפיא עליון, תחתון, Side-by-Side)?
תשובה: העקרונות הבסיסיים של זרימת אוויר ומערכת הפשרה דומים ברוב סוגי המקררים המודרניים (No Frost). עם זאת, המיקום המדויק של הרכיבים (פתחי אוורור, מאוורר, סלילי אידוי) יכול להשתנות. הבעיה של "מקפיא עובד, מקרר לא" יכולה להתרחש בכל אחד מהסוגים האלה.
שאלה: ראיתי באינטרנט שאפשר "לאפס" את המקרר. זה יכול לעזור?
תשובה: "איפוס" בדרך כלל מתייחס לניתוק המקרר מהחשמל למספר דקות וחיבורו מחדש. זה יכול לפעמים לפתור תקלות רגעיות בכרטיס הפיקוד האלקטרוני. זה לא יפתור בעיה פיזית כמו פתח אוורור סתום, מאוורר שרוף או גוף חימום תקול. אם הפשרה מלאה (ניתוק ל-24-48 שעות) לא עזרה, איפוס קצר כנראה לא ישנה הרבה, אבל זה לא מזיק לנסות כשלב ראשון לפני ההפשרה הארוכה.
אז בפעם הבאה שהמקפיא שלכם שומר על קור רוח בזמן שהמקרר מפתח חום, אל תיכנסו לפאניקה מיידית. אתם חמושים עכשיו בידע רב יותר.
בדקו את זרימת האוויר, נקו מה שצריך לנקות, ואם צריך – תנו למקרר חופשה קצרה להפשרה מלאה.
במקרים רבים, הפעולות הפשוטות האלה יחזירו את המצב לקדמותו ויצילו את ארוחת הערב (ואת חשבון הבנק).
ואם כל זה לא עוזר? לפחות תדעו לדבר עם הטכנאי בשפה שלו, להבין מה הוא עושה, ולוודא שאתם מקבלים את הטיפול הנכון.
שיהיה קריר ונעים (גם במקרר)!